Tijdens de vorige zomer zette De Lijn een eerste aanbesteding - toen nog voor 970 elektrische bussen - stop. De vervoersmaatschappij kiest nu voor een gefaseerde aanpak, met twee bestellingen van telkens 200 elektrische bussen. Volgens minister van Mobiliteit Lydia Peeters zal de eerste bestelling van ongeveer 200 e-bussen in twee golven verdeeld worden. "De eerste 63 e-bussen worden in de loop van 2023 geleverd en in dienst genomen in drie stelplaatsen (21 e-bussen per stelplaats): Destelbergen, Genk-Winterslag en Kortrijk", zo staat in een antwoord op een schriftelijke vraag van CD&V-parlementslid Stijn De Roo. De resterende 140 e-bussen zullen nadien in "brede waaier van bijkomende steden" ingezet worden. Maar de precieze lijst van stelplaatsen voor die tweede golf aan e-bussen is volgens minister Peeters nog niet goedgekeurd door het management van De Lijn. Volgens De Roo is het goed dat de minister "vooruit wil en daarom in eerste instantie kiest voor de technisch minst complexe stelplaatsen in de regio's Gent, Genk en Kortrijk." "Er ligt nog een grote uitdaging te wachten om ook de rest van Vlaanderen klaar te maken voor elektrische businfrastructuur", besluit de CD&V'er. (Belga)

Tijdens de vorige zomer zette De Lijn een eerste aanbesteding - toen nog voor 970 elektrische bussen - stop. De vervoersmaatschappij kiest nu voor een gefaseerde aanpak, met twee bestellingen van telkens 200 elektrische bussen. Volgens minister van Mobiliteit Lydia Peeters zal de eerste bestelling van ongeveer 200 e-bussen in twee golven verdeeld worden. "De eerste 63 e-bussen worden in de loop van 2023 geleverd en in dienst genomen in drie stelplaatsen (21 e-bussen per stelplaats): Destelbergen, Genk-Winterslag en Kortrijk", zo staat in een antwoord op een schriftelijke vraag van CD&V-parlementslid Stijn De Roo. De resterende 140 e-bussen zullen nadien in "brede waaier van bijkomende steden" ingezet worden. Maar de precieze lijst van stelplaatsen voor die tweede golf aan e-bussen is volgens minister Peeters nog niet goedgekeurd door het management van De Lijn. Volgens De Roo is het goed dat de minister "vooruit wil en daarom in eerste instantie kiest voor de technisch minst complexe stelplaatsen in de regio's Gent, Genk en Kortrijk." "Er ligt nog een grote uitdaging te wachten om ook de rest van Vlaanderen klaar te maken voor elektrische businfrastructuur", besluit de CD&V'er. (Belga)