Testritten moet praktijkervaring met het rijden op waterstofcellen opleveren. Het is voor het eerst dat in Nederland een trein op waterstof rijdt. Er wordt onder meer gekeken naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken. De testritten staan 's nachts gepland. De Coradia iLint, zoals de trein heet, rijdt al in een treindienst in Duitsland, langs Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de trein rijdt. Naast de Franse maker van de trein Alstom en Arriva zijn ook de provincie Groningen, spoorwegbeheerder ProRail en de onafhankelijke testorganisatie DEKRA betrokken bij de test. Doel van de proef is om te laten zien dat waterstoftreinen een gangbaar alternatief kunnen zijn op spoortrajecten waar nu nog dieseltreinen rijden. Zaterdagmiddag 7 maart is de waterstoftrein in station Groningen voor publiek te bekijken. (Belga)

Testritten moet praktijkervaring met het rijden op waterstofcellen opleveren. Het is voor het eerst dat in Nederland een trein op waterstof rijdt. Er wordt onder meer gekeken naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken. De testritten staan 's nachts gepland. De Coradia iLint, zoals de trein heet, rijdt al in een treindienst in Duitsland, langs Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de trein rijdt. Naast de Franse maker van de trein Alstom en Arriva zijn ook de provincie Groningen, spoorwegbeheerder ProRail en de onafhankelijke testorganisatie DEKRA betrokken bij de test. Doel van de proef is om te laten zien dat waterstoftreinen een gangbaar alternatief kunnen zijn op spoortrajecten waar nu nog dieseltreinen rijden. Zaterdagmiddag 7 maart is de waterstoftrein in station Groningen voor publiek te bekijken. (Belga)