Eerste rechtstreekse trein Mechelen-Brussels Airport op 10 juni 2012

© Belga

De werkzaamheden aan de noordelijke spoorontsluiting van Brussels Airport, in het kader van het Diabolo-project, belanden stilaan in een laatste fase.

De werkzaamheden aan de noordelijke spoorontsluiting van Brussels Airport, in het kader van het Diabolo-project, belanden stilaan in een laatste fase. Begin volgend jaar is de verbinding van Mechelen naar de luchthaven af, op 10 juni 2012 vindt de eerste treinrit plaats. Zo’n rit duurt dan 8 in plaats van ongeveer 40 minuten.

Beter bereikbaar

Het Diabolo-project moet de nationale luchthaven beter bereikbaar maken met het openbaar vervoer. Eind 2005 vond de oostelijke ontsluiting al plaats waardoor een rechtstreekse rit van Leuven naar Brussels Airport 15 minuten duurt. De Europese wijk in Brussel zou tegen midden 2015 dan weer op 13 minuten rechtstreeks met Brussels Airport verbonden zijn.

De Diabolo zelf is de ondergrondse spoorverbinding tussen het station Brussel-Nationaal-Luchthaven en de toekomstige dubbelsporige lijn Schaarbeek-Mechelen (25N) op de middenberm van de autosnelweg E19. Momenteel zit die fase volledig op schema, bleek dinsdag op een persmoment van netbeheerder Infrabel.

De belangrijkste bouwwerken voor de lijn 25N en de Diabolo werden eind 2010 al afgerond. Enkel tussen Haren en Schaarbeek wordt nog gewerkt aan onder andere de verdere aansluiting met de sporenbundel Schaarbeek via een viaduct. Die bouwwerken zouden midden juli af zijn.

Daarna starten ook daar de spoor-, seininrichtings- en bovenleidingswerken, waardoor het eveneens vanaf 10 juni 2012 mogelijk moet zijn om rechtstreeks van Schaarbeek naar de luchthaven te sporen.

De totale investering voor het project bedraagt ongeveer 540 miljoen euro. Infrabel neemt daarvan ongeveer 250 miljoen voor zijn rekening. De ondergrondse spoorlijn wordt gefinancierd via de private partner, Nothern Diabolo NV. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content