De nieuwe trams worden gebrouwd bij fabrikant CAF in het Spaanse Zaragoza en de eerste tram heeft er dus een lange reis opzitten, om uiteindelijk aan te komen in stelplaats PAL aan de Noorderlaan. De overige 57 trams zullen zowel hier als in stelplaats Deurne hun nieuwe thuis krijgen. De start van de levering werd eigenlijk voorzien voor begin 2022, "maar door de vlotte samenwerking tussen De Lijn en CAF bleek eind 2021 reeds haalbaar", aldus de Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij. De 58 nieuwe trams, goed voor een investering van ruim 100 miljoen, zullen de oude PCC-trams op termijn allemaal vervangen. De nieuwe, moderne 31 meter lange trams kunnen tot 180 passagiers vervoeren en bieden beduidend meer comfort aan rolstoelgebruikers, minder mobielen en reizigers met kinderwagens. Bovendien beschikken ze over een lage vloer, wat het in- en uitstappen aanzienlijk vergemakkelijkt en zijn ze voorzien van airconditioning en zitmeubilair in recuperatieleder. De nieuwe CAF-trams worden vanaf de lente van 2022 in gebruik genomen. "Er moeten eerst diverse grondige testen op het tramnet gebeuren en evenals de nodige overheidsgoedkeuringen worden bekomen vooraleer de nieuwe trams in dienst mogen gaan en dus reizigers mogen vervoeren. Daarnaast moet ook het personeel van De Lijn, zowel chauffeurs als technici, de nodige opleidingen krijgen", legt De Lijn uit. De achttien trams die in 2024 arriveren, zullen tweerichtingtrams zijn, meldt De Lijn nog. Die trams, een primeur voor Antwerpen, bieden als groot voordeel dat er geen keerlussen nodig zijn, wat de wendbaarheid en inzetbaarheid ten goede komt. Maar om die trams te kunnen laten rijden, moeten eerst nog diverse aanpassingen aan het tramnet worden uitgevoerd, zoals aan wissels en andere spoorinfrastructuur. Ook het seinsysteem moet worden uitgerust voor tweerichtingstrams (Belga)

De nieuwe trams worden gebrouwd bij fabrikant CAF in het Spaanse Zaragoza en de eerste tram heeft er dus een lange reis opzitten, om uiteindelijk aan te komen in stelplaats PAL aan de Noorderlaan. De overige 57 trams zullen zowel hier als in stelplaats Deurne hun nieuwe thuis krijgen. De start van de levering werd eigenlijk voorzien voor begin 2022, "maar door de vlotte samenwerking tussen De Lijn en CAF bleek eind 2021 reeds haalbaar", aldus de Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij. De 58 nieuwe trams, goed voor een investering van ruim 100 miljoen, zullen de oude PCC-trams op termijn allemaal vervangen. De nieuwe, moderne 31 meter lange trams kunnen tot 180 passagiers vervoeren en bieden beduidend meer comfort aan rolstoelgebruikers, minder mobielen en reizigers met kinderwagens. Bovendien beschikken ze over een lage vloer, wat het in- en uitstappen aanzienlijk vergemakkelijkt en zijn ze voorzien van airconditioning en zitmeubilair in recuperatieleder. De nieuwe CAF-trams worden vanaf de lente van 2022 in gebruik genomen. "Er moeten eerst diverse grondige testen op het tramnet gebeuren en evenals de nodige overheidsgoedkeuringen worden bekomen vooraleer de nieuwe trams in dienst mogen gaan en dus reizigers mogen vervoeren. Daarnaast moet ook het personeel van De Lijn, zowel chauffeurs als technici, de nodige opleidingen krijgen", legt De Lijn uit. De achttien trams die in 2024 arriveren, zullen tweerichtingtrams zijn, meldt De Lijn nog. Die trams, een primeur voor Antwerpen, bieden als groot voordeel dat er geen keerlussen nodig zijn, wat de wendbaarheid en inzetbaarheid ten goede komt. Maar om die trams te kunnen laten rijden, moeten eerst nog diverse aanpassingen aan het tramnet worden uitgevoerd, zoals aan wissels en andere spoorinfrastructuur. Ook het seinsysteem moet worden uitgerust voor tweerichtingstrams (Belga)