De Belgische gamesector is fijn maar klein. In 2014, het laatste jaar waarover cijfers beschikbaar zijn, genereerde hij een omzet van zo'n 43 miljoen euro en stelde hij 500 mensen tewerk. Volgens David Verbruggen van de Flemish Games Association liggen die cijfers ondertussen al een stuk hoger.
...

De Belgische gamesector is fijn maar klein. In 2014, het laatste jaar waarover cijfers beschikbaar zijn, genereerde hij een omzet van zo'n 43 miljoen euro en stelde hij 500 mensen tewerk. Volgens David Verbruggen van de Flemish Games Association liggen die cijfers ondertussen al een stuk hoger. Larian Studios is het grootste Belgische bedrijf dat games produceert, zegt Verbruggen. Het telt 150 werknemers, verspreid over vestigingen in Canada, Ierland en Rusland. Vorig jaar scoorde de ontwikkelaar uit Gent opnieuw een internationale hit met de game Divinity: Original Sin II, die 70 miljoen euro opbracht. Succesvol is ook het Waalse I-Illusions, dat vorig jaar 200.000 exemplaren verkocht van Space Pirate Trainer. Ons land kan bogen op een driejarige opleiding voor aspirant-ontwikkelaars: Digital Arts & Entertainment aan de Hogeschool West-Vlaanderen. 'Dat is een van de beste opleidingen ter wereld', zegt Roel Deseyn. 'Ze telt 850 studenten, onder wie 150 buitenlandse. Maar omdat er bij ons te weinig arbeidsplaatsen zijn, vertrekt elk jaar meer dan een derde van de Vlaamse alumni naar het buitenland.' Om die braindrain een halt toe te roepen, wil het CD&V-Kamerlid een taxshelter introduceren - Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) lanceerde een soortgelijk idee vorige maand tijdens zijn bezoek aan de Game Developers Conference in San Francisco. Volgens Deseyn kan een fiscaal gunstregime het tij in korte tijd keren, omdat het investeringen aantrekkelijker maakt. 'Kijk naar Finland: daar is de werkgelegenheid in de gamewereld door een soortgelijk regime in amper 5 jaar verdubbeld, tot 2400 jobs in 2014. In ons land heeft de taxshelter de filmsector al nieuw elan gegeven, zowel kwantitatief als kwalitatief.' Volgens David Verbruggen vloeit er om te beginnen te weinig geld naar de gamesector omdat investeerders hem gewoonweg niet kennen. 'Onbekend maakt onbemind. Bovendien is de sector kapitaalintensief, vanwege het gigantische aantal manuren dat nodig is om een game te maken. Wil je een internationale bestseller als Call of Duty te produceren, dan moet je tientallen miljoenen euro's neertellen.' Daar staan wel aardige winsten tegenover, zeker als je kaskraker in handen hebt. De wereldwijde omzet van games rondde vorig jaar de kaap van de 100 miljard dollar (81 miljard euro, nvdr.). In België werd voor 313 miljoen euro verkocht. In de filmwereld is het enkele keren misgelopen met de taxshelter. Het Antwerpse filmbedrijf Corsan haalde bijvoorbeeld miljoenen euro's op bij investeerders en beloofde een riant rendement, maar kon dat nooit hard maken en ging in 2016 failliet. 'Tegenwoordig zijn de procedures strenger', zegt Roel Deseyn. 'Bij games zal de focus altijd liggen op kwaliteit en creativiteit, en niet op het financiële voordeel voor de investeerder.' Die kwaliteitstoets zou een antwoord kunnen bieden op nog een andere vraag: mag je een potentieel verslavend product wel fiscaal aanmoedigen? Als het van Deseyn afhangt, wordt het fiscale gunstregime ook op dat vlak gekoppeld aan criteria: 'Daarmee zou je structureel verslavende elementen uit games kunnen weren.'