Ann Peuteman

‘Een glas wijn is niet iets wat mama verdient’

Volgens kinderartsen moet de minimumleeftijd om alcohol te kopen naar omhoog. ‘Maar dat volstaat niet’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman. ‘Volwassenen moeten dringend ophouden met te doen alsof een glas wijn een beloning is voor een zware werkdag.’

‘Eén glaasje. Meer niet’, zegt de man gespeeld streng. Met zijn zoon van een jaar of twaalf staat hij voor mij aan te schuiven bij de kassa. Hun kar is volgestouwd met flessen prosecco, cola, chips en olijven. Feestje vanavond. En dus vraagt de zoon of hij mag meeklinken nu hij toch al op de middelbare school zit.

Zijn vader vindt het meteen goed, en daar kijk ik eigenlijk amper vanop. Ergens halfweg de lagere school al beweerde mijn zoon dat een paar klasgenoten weleens verwaterde wijn mochten drinken. Om alvast te wennen aan de smaak. En op hun vormsel of lentefeest kregen sommigen een glaasje bubbels in handen gestopt. Bij wijze van overgangsritus. Ondertussen begon me ook op te vallen hoe vlotjes de al wat oudere tienerkinderen van sommige vrienden rond aperitieftijd met ons meedronken.

Nog niet zo gek lang geleden kregen jongeren zelfs te horen dat ze maar beter goed konden leren drinken. Anders zouden ze later te snel dronken zijn. Zo rond mijn zestiende drukte een jolige vriend des huizes mij datzelfde advies op het hart. ‘Begin maar al te oefenen’, waarschuwde hij. ‘Dan kun je de anderen tenminste bijhouden als je straks op kot gaat.’ Begin jaren negentig was dat, de tijd dat ouders het nog vermakelijk vonden als hun kinderen wat wankel op hun benen stonden na hun eerste pint.

Zoveel jaar later gebeurt dat trouwens nog weleens. Onlangs hoorde ik een kennis smakelijk vertellen over haar zeventienjarige dochter die voor het eerst aangeschoten van een fuif was thuisgekomen: ‘Eerst viel haar fiets om en toen kreeg ze haar sleutel niet in het slot. Eigen schuld.’

In de jaren na de twijfelachtige raad van die vriend des huizes heb ik inderdaad leren drinken. Behoorlijk goed zelfs. Net als de overgrote meerderheid van mijn generatiegenoten. De vruchtenjenever en Palm uit onze studententijd maakten gaandeweg plaats voor Chardonnay of cava en werden niet zozeer meer ingeschonken om te feesten als wel om te ontspannen, ons moed in te drinken of onszelf te belonen.

Een glas wijn is niet iets wat mama verdient

En dat hoorden die kinderen van ons natuurlijk ook. Dat we dat wijntje wel verdiend hadden na die zware werkdag. Dat we snakten naar een aperitiefje om van de schrik te bekomen. Dat we een fles zouden ontkurken om gezellig bij te kunnen babbelen.

Nochtans valt ondertussen niet meer te ontkennen dat alcohol nefast kan zijn voor lijf en leden. Bovendien worden die drenzende tongval en dat wankele loopje al snel grotesk zodra je de 25 voorbij bent. En dus maken we grote voornemens telkens de Hoge Gezondheidsraad het aanvaardbare aantal glazen alcohol per week bijstelt, en doen we boete door elk jaar een maand droog te staan. Maar niet zonder daarover hardop te klagen. Zó ongezellig zonder een glaasje erbij.

Ondertussen maken we ons wel grote zorgen over het alcoholgebruik van onze zonen en dochters. Zeker als we in de krant lezen over fuiven waar tieners zich collectief lam drinken, veertienjarigen die op de spoeddienst terechtkomen of alcoholverslaafde studenten.

Zeg ik nu dat we met z’n allen de alcohol moeten afzweren om onze kinderen te behoeden voor excessen, verslavingen en gehavende hersenen? Natuurlijk niet. Uiteindelijk stijgen er uit zo’n gin tonic geen giftige dampen op en bestaat er niet zoiets als passief drinken. Maar misschien moeten we ermee ophouden om te doen alsof die fles wijn in onze koelkast even normaal is als de melk en de ketchup.

Daarnaast zou het best een goed signaal kunnen zijn om de minimumleeftijd ook voor bier en wijn tot achttien jaar op te trekken, zoals Vlaamse kinderartsen bepleiten. Misschien dat de tieners van vandaag dan over twintig jaar geen tournée minerale meer nodig zullen hebben om hun schuldgevoelens af te kopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content