Het principe lijkt veel op de verwarming van woningen met aardwarmte. Warm water wordt uit de diepte opgepompt en door een onder het asfalt aangelegd buizensysteem geleid, overeenkomstig met vloerverwarming. De federale dienst voor wegverkeer hoopt zo de wegen veiliger te maken, minder strooizout te verbruiken, minder strooiwagens en sneeuwruimers te moeten inzetten en een langere houdbaarheidsdatum van het asfalt te verkrijgen. In de winter zou de snelweg met weinig energieverbruik ijsvrij kunnen gehouden worden, en op hete dagen zou het asfalt afgekoeld kunnen worden. (Belga)

Het principe lijkt veel op de verwarming van woningen met aardwarmte. Warm water wordt uit de diepte opgepompt en door een onder het asfalt aangelegd buizensysteem geleid, overeenkomstig met vloerverwarming. De federale dienst voor wegverkeer hoopt zo de wegen veiliger te maken, minder strooizout te verbruiken, minder strooiwagens en sneeuwruimers te moeten inzetten en een langere houdbaarheidsdatum van het asfalt te verkrijgen. In de winter zou de snelweg met weinig energieverbruik ijsvrij kunnen gehouden worden, en op hete dagen zou het asfalt afgekoeld kunnen worden. (Belga)