Uit een nieuwe analyse van de ongevallencijfers door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken blijkt nu dat bij de meeste dodelijke auto-ongevallen niet eens een tweede voertuig betrokken is. Het gaat dan bijvoorbeeld om een auto die tegen een boom of een paal belandt, of van de weg af raakt. In 2019 waren er 71 dodelijke ongevallen zonder tegenpartij, een stijging met 54 procent tegenover 2018, toen er 46 dodelijke slachtoffers vielen. "Er zijn niet plots meer bomen of obstakels langs de weg gaan staan", zegt Werner De Dobbeleer van VSV. "De verklaring is dus te vinden bij het menselijk gedrag. Onaangepaste snelheid, afleiding door de smartphone of dronken rijden, het zijn allemaal mogelijke factoren die meespelen. Het is alleszins een zorgwekkende evolutie." De VSV blijft de Vlaamse regering daarom oproepen om te blijven inzetten op de verkeersveiligheid. "We moeten blijven sensibiliseren tegen gsm-gebruik, overdreven snelheid en drinken. Een beter rijgedrag komt niet alleen de zwakke weggebruikers ten goede, maar ook de inzittenden zelf." (Belga)

Uit een nieuwe analyse van de ongevallencijfers door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken blijkt nu dat bij de meeste dodelijke auto-ongevallen niet eens een tweede voertuig betrokken is. Het gaat dan bijvoorbeeld om een auto die tegen een boom of een paal belandt, of van de weg af raakt. In 2019 waren er 71 dodelijke ongevallen zonder tegenpartij, een stijging met 54 procent tegenover 2018, toen er 46 dodelijke slachtoffers vielen. "Er zijn niet plots meer bomen of obstakels langs de weg gaan staan", zegt Werner De Dobbeleer van VSV. "De verklaring is dus te vinden bij het menselijk gedrag. Onaangepaste snelheid, afleiding door de smartphone of dronken rijden, het zijn allemaal mogelijke factoren die meespelen. Het is alleszins een zorgwekkende evolutie." De VSV blijft de Vlaamse regering daarom oproepen om te blijven inzetten op de verkeersveiligheid. "We moeten blijven sensibiliseren tegen gsm-gebruik, overdreven snelheid en drinken. Een beter rijgedrag komt niet alleen de zwakke weggebruikers ten goede, maar ook de inzittenden zelf." (Belga)