Duaal leren moet de norm zijn tegen 2030

Duaal leren moet de norm zijn tegen 2030 © belga

(Belga) De uitrol van duaal leren in het secundair onderwijs is een historisch moment, en het systeem moet nu verder aantrekkelijk, kwaliteitsvol en performant uitgebouwd worden. Dat zegt opleidingsnetwerk Syntra. En ook in het hoger en volwassenenonderwijs, waar proefprojecten gestart worden, moet duaal leren een belangrijkere rol krijgen.

Duaal leren, waarbij leren op school en leren op de werkplek worden gecombineerd, biedt volwaardige en gelijkwaardige opleidingen aan, aldus Syntra. Naast de uitrol in het secundair onderwijs, worden ook proefprojecten gestart voor duaal leren in het hoger en volwassenenonderwijs. Het potentieel van duaal leren ligt volgens Syntra echter nog hoger. In gidslanden, zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, is het uitgangspunt zelfs dat iedereen duaal leert. Ook bij ons in Vlaanderen is er veel enthousiasme. “Duaal leren is geen uniek secundair systeem, maar is een krachtige adaptieve leerweg”, zegt Bruno Tindemans, gedelegeerd bestuurder van het Agentschap voor Ondernemersvorming – Syntra Vlaanderen. “Met robotisering en digitalisering is de leermethodiek van duaal leren aan grote veranderingen toe. Daarom is onderzoek en voldoende ruimte om te experimenteren uiterst belangrijk.” Syntra wijst op een studie van technologiefederatie Agoria, waaruit blijkt dat er een enorme nood is aan veranderende profielen. Werknemers moeten vandaag flexibel zijn en gemakkelijk kunnen worden omgeschoold, aangezien ze zelden heel hun leven dezelfde job blijven doen. “Ook daar zit een deel van het gigantisch potentieel van duaal leren. Werknemers hoeven zo niet helemaal terug naar de schoolbanken en kunnen blijven werken. Dat is een groot financieel voordeel voor hen én ze blijven tegelijk beschikbaar op de arbeidsmarkt”, aldus Syntra. Het systeem is dan ook nuttig doorheen het volledige onderwijslandschap. “Tegen 2030 is duaal leren het nieuwe normaal”, aldus Tindemans. “Daarom is het uitermate belangrijk dat het gigantisch potentieel van het merk duaal leren actief wordt gestimuleerd: door technologische vernieuwingen in de leersystemen, door tso-richtingen en zelfs aso-richtingen duaal te maken. Door STEM-richtingen duaal aan te bieden. Door duaal in hoger onderwijs en in universitair onderwijs te organiseren, door een performante kwaliteitsbewaking en door de toekomstkansen die innovatieve ondernemingen aanbieden optimaal te benutten.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content