Sinds de aanslagen van 22 maart werkt Brussels Airport aan sterk verminderde capaciteit. Bovendien worden er extra veiligheidscontroles uitgevoerd, waarbij reizigers (en hun bagage) reeds gecontroleerd worden voor ze het luchthavengebouw betreden. De regering wil dit efficiënter laten verlopen, maar voorlopig is hierover nog geen akkoord met de politiebonden. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen hebben ook hun activiteit hervat op Zaventem. "Door de verminderde capaciteit is het aantal vluchten beperkt tot maximaal 22 per uur", legt woordvoerster Anke Fransen uit. De bedoeling is om piekmomenten te vermijden, en het aantal vluchten en passagiers zoveel mogelijk te spreiden. Maar dat blijkt een moeilijke oefening. De passagiersbewegingen worden immers mede beïnvloed door lastminute-boekingen en door mensen die bijvoorbeeld vier uur op voorhand komen, in plaats van de aanbevolen drie uur. Vrijdag was er bovendien een korte elektriciteitspanne in een deel van de tent waar de check-in gebeurt. Die duurde slechts een 10-tal minuutjes, maar de luchtvaartmaatschappijen moesten hun systemen wel weer heropstarten. (Belga)

Sinds de aanslagen van 22 maart werkt Brussels Airport aan sterk verminderde capaciteit. Bovendien worden er extra veiligheidscontroles uitgevoerd, waarbij reizigers (en hun bagage) reeds gecontroleerd worden voor ze het luchthavengebouw betreden. De regering wil dit efficiënter laten verlopen, maar voorlopig is hierover nog geen akkoord met de politiebonden. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen hebben ook hun activiteit hervat op Zaventem. "Door de verminderde capaciteit is het aantal vluchten beperkt tot maximaal 22 per uur", legt woordvoerster Anke Fransen uit. De bedoeling is om piekmomenten te vermijden, en het aantal vluchten en passagiers zoveel mogelijk te spreiden. Maar dat blijkt een moeilijke oefening. De passagiersbewegingen worden immers mede beïnvloed door lastminute-boekingen en door mensen die bijvoorbeeld vier uur op voorhand komen, in plaats van de aanbevolen drie uur. Vrijdag was er bovendien een korte elektriciteitspanne in een deel van de tent waar de check-in gebeurt. Die duurde slechts een 10-tal minuutjes, maar de luchtvaartmaatschappijen moesten hun systemen wel weer heropstarten. (Belga)