Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. Dat besliste de federale regering in mei. Uit cijfers van Securex blijkt dat momenteel ruim 16 procent van de werknemers een bedrijfswagen heeft. Slechts 17 procent daarvan heeft een elektrische wagen, 18 procent rijdt hybride. Hoewel het binnenkort zal moeten, staan sommige werknemers niet te springen om van type wagen te veranderen. Van de huidige bedrijfsautogebruikers is slechts 27 procent bereid om vandaag voor een elektrische auto te kiezen, 31 procent ziet dat nog niet zitten. Wanneer respondenten gevraagd werd waarom ze (nog) niet willen overschakelen, geeft 48 procent aan dat elektrisch rijden nog niet past bij hun professionele behoeften (lange afstanden rijden, type voertuig, enzovoort). Voor 41 procent voldoet een elektrische wagen niet aan de vereisten voor het persoonlijk gebruik. Eén op de vijf werknemers vindt elektrische wagens niet betrouwbaar. Vier op de tien ondervraagden zouden bereid zijn om de overstap te wagen, maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Zo wil 51 procent van de werknemers die bereid zijn onder bepaalde voorwaarden elektrisch te gaan rijden, de garantie dat er voldoende oplaadpunten zijn en 62 procent wil dat de auto voldoende actieradius heeft. Voor bijna de helft van hen moet het nieuwe type voertuig absoluut voldoen aan hun behoeften. "Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de infrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken", besluit Heidi Verlinden van Securex. (Belga)

Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. Dat besliste de federale regering in mei. Uit cijfers van Securex blijkt dat momenteel ruim 16 procent van de werknemers een bedrijfswagen heeft. Slechts 17 procent daarvan heeft een elektrische wagen, 18 procent rijdt hybride. Hoewel het binnenkort zal moeten, staan sommige werknemers niet te springen om van type wagen te veranderen. Van de huidige bedrijfsautogebruikers is slechts 27 procent bereid om vandaag voor een elektrische auto te kiezen, 31 procent ziet dat nog niet zitten. Wanneer respondenten gevraagd werd waarom ze (nog) niet willen overschakelen, geeft 48 procent aan dat elektrisch rijden nog niet past bij hun professionele behoeften (lange afstanden rijden, type voertuig, enzovoort). Voor 41 procent voldoet een elektrische wagen niet aan de vereisten voor het persoonlijk gebruik. Eén op de vijf werknemers vindt elektrische wagens niet betrouwbaar. Vier op de tien ondervraagden zouden bereid zijn om de overstap te wagen, maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Zo wil 51 procent van de werknemers die bereid zijn onder bepaalde voorwaarden elektrisch te gaan rijden, de garantie dat er voldoende oplaadpunten zijn en 62 procent wil dat de auto voldoende actieradius heeft. Voor bijna de helft van hen moet het nieuwe type voertuig absoluut voldoen aan hun behoeften. "Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de infrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken", besluit Heidi Verlinden van Securex. (Belga)