Douane overspoeld door cocaïnestroom

© Belga

De Antwerpse douane wordt overspoeld door cocaïne: al 17,3 ton werd dit jaar onderschept, een absoluut record. Maar intussen daalt het aantal controles: slechts een half procent van de containers wordt nog gescand.

De douane in de Antwerpse haven wordt met een steeds grotere cocaïnestroom geconfronteerd, terwijl het aantal controles en personeelsleden daalt. Vorig jaar was met 6,25 ton een record. Maar dit jaar is het al bijna verdrievoudigd: de teller staat nu al op 17,3 ton.

Intussen halen de drie scanners in de haven nog niet de helft van hun capaciteit, onder meer bij gebrek aan personeel. Het aantal scans in de haven is teruggelopen: nog 30.365 vorig jaar, en dit jaar slechts 22.469 tot 1 november. Dat betekent dat slechts 0,67 procent van de containers wordt gescand.

De drugsmaffia rekent steeds meer op medeplichtigen in de haven zelf. De voorbije vijf jaar werd al van twintig havenarbeiders de erkenning ingetrokken na een veroordeling voor betrokkenheid bij drugshandel. Vorig jaar was een recordjaar met negen intrekkingen.

Corruptie bij douane
Maar ook bij de douane is er van corruptie sprake. In oktober werd een douanier aangehouden omdat hij al geruime tijd hand- en spandiensten aan de cocaïnemaffia leverde. Hij kon via het computersysteem containers ‘vrijgeven’ zonder controle. Zijn advocaten hebben bijkomend onderzoek gevraagd naar de verantwoordelijkheid van hogere functies bij de douane.

Maar volgens woordvoerder Francis Adyns is dat niet aan de orde: ‘Er is geen enkele aanwijzing dat er nog andere douaniers bij betrokken zouden zijn.’ Reden voor de aanzwellende cocaïnestroom is volgens hem dat de Antwerpse haven een open, toegankelijk gebied is en veel schepen uit Zuid-Amerika ontvangt. De douane hoopt op personeelsversterking en op twee mobiele scanners voor 2013.

Volgens de vakbonden is de verwevenheid met de havenbedrijven te groot. Elke controle betekent tijdverlies. Elke scan kost een bedrijf ongeveer 200 euro. Volgens Marc Nijs, CCOD-secretaris, willen de douane en de haven potentieel concurrentieverlies voorkomen: ‘Ondertussen hebben we een kritisch punt overschreden en is de controle zo minimaal dat de situatie gevaarlijk wordt.’ (CDS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content