Het parket wijst er wel op dat het slechts om voorlopige bevindingen gaat en dat er nog heel wat onderzoek moet gebeuren. Bij het ongeval viel één dode en raakten 27 mensen gewond. Het treinongeval gebeurde op zaterdag 18 februari, rond 13.15. De trein naar De Panne ontspoorde toen net buiten het station van Leuven. Het eerste treinstel belandde in de berm naast de sporen en kantelde om. Onmiddellijk na het ongeval werd een onderzoeksrechter gevorderd en een verkeersdeskundige aangesteld. Uit diens eerste verslag blijkt dat er geen technische defecten waren aan de sporen, de wissels, de seinen of het treinstel maar dat de trein een tweede wissel aan een te hoge snelheid zou genomen hebben. Volgens de deskundige had de trein een eerste wissel genomen aan 40 km/u maar versnelde de bestuurder nadien tot 90 k/u en nam hij een tweede wissel aan ongeveer 100 km/u, terwijl hij die ook aan 40 km/u had moeten nemen. Die snelheidsbeperking wordt normaal gezien aangegeven door seinen, maar de treinbestuurder verklaarde dat hij ervan overtuigd was dat hij 90 km/u mocht rijden. Dat wijst er volgens de deskundige op dat hij mogelijks het sein met de snelheidsbeperking niet gezien heeft. (Belga)

Het parket wijst er wel op dat het slechts om voorlopige bevindingen gaat en dat er nog heel wat onderzoek moet gebeuren. Bij het ongeval viel één dode en raakten 27 mensen gewond. Het treinongeval gebeurde op zaterdag 18 februari, rond 13.15. De trein naar De Panne ontspoorde toen net buiten het station van Leuven. Het eerste treinstel belandde in de berm naast de sporen en kantelde om. Onmiddellijk na het ongeval werd een onderzoeksrechter gevorderd en een verkeersdeskundige aangesteld. Uit diens eerste verslag blijkt dat er geen technische defecten waren aan de sporen, de wissels, de seinen of het treinstel maar dat de trein een tweede wissel aan een te hoge snelheid zou genomen hebben. Volgens de deskundige had de trein een eerste wissel genomen aan 40 km/u maar versnelde de bestuurder nadien tot 90 k/u en nam hij een tweede wissel aan ongeveer 100 km/u, terwijl hij die ook aan 40 km/u had moeten nemen. Die snelheidsbeperking wordt normaal gezien aangegeven door seinen, maar de treinbestuurder verklaarde dat hij ervan overtuigd was dat hij 90 km/u mocht rijden. Dat wijst er volgens de deskundige op dat hij mogelijks het sein met de snelheidsbeperking niet gezien heeft. (Belga)