Het justitie-scorebord biedt comparatieve data in tientallen domeinen. "Het is een pijler van ons beleid om de justitiële systemen in Europa efficiënt te maken of te houden", zegt Reynders. "De bevindingen worden meegenomen in ons rechtsstaatrapport dat binnenkort wordt voorgesteld." Verschillende bevindingen gaan over de digitalisering van justitie. In bijna alle lidstaten was het tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis mogelijk om aan videoconferencing te doen en in de meeste lidstaten kunnen medewerkers van de justitiedepartementen op een veilige manier telewerken. Maar toch is er een "significant grote ruimte voor verbetering", zegt de Commissie. Zo zijn er maar twaalf lidstaten die burgers een interactieve onlinesimulatietool aanbieden om te verifiëren of ze recht hebben op juridische bijstand. België is daar niet bij. Ons land zit ook achteraan het Europese peloton als het gaat om de inzet van digitale technologie tijdens rechtszaken. Hetzelfde geldt voor het gebruik van digitale middelen door de rechtbanken en parketten, zoals blockchain en AI. België scoort ook ondermaats op het vlak van beveiligde elektronische communicatie - althans als de vergelijking met de andere lidstaten gemaakt wordt. Nochtans zijn de voordelen legio. "Dat hoven elektronisch kunnen communiceren met elkaar en met juridische professionals en andere instellingen, kan processen stroomlijnen en de nood aan een papieren communicatie en fysieke aanwezigheid verminderen. Dat kan dan weer tot kortere processen en procesvoorbereidingen leiden", leest het scorebord. In het rapport stelt de Commissie ook vast dat tijdens de pandemie het vertrouwen in een onafhankelijke justitie verder gedaald is in een tiental lidstaten. In België zit dat vertrouwen vrij hoog. Uit een bevraging blijkt dat 9% van de Belgen vindt dat het "erg goed" gaat met die onafhankelijkheid van justitie en 57% "behoorlijk goed". 18% noemt de onafhankelijkheid "redelijk slecht" en 6% "erg slecht". Het vertrouwen wordt vooral geschaad door de druk die volgens hen door de regering en andere politici wordt uitgeoefend en door de druk vanuit de economie of door bepaalde belangengroepen. (Belga)

Het justitie-scorebord biedt comparatieve data in tientallen domeinen. "Het is een pijler van ons beleid om de justitiële systemen in Europa efficiënt te maken of te houden", zegt Reynders. "De bevindingen worden meegenomen in ons rechtsstaatrapport dat binnenkort wordt voorgesteld." Verschillende bevindingen gaan over de digitalisering van justitie. In bijna alle lidstaten was het tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis mogelijk om aan videoconferencing te doen en in de meeste lidstaten kunnen medewerkers van de justitiedepartementen op een veilige manier telewerken. Maar toch is er een "significant grote ruimte voor verbetering", zegt de Commissie. Zo zijn er maar twaalf lidstaten die burgers een interactieve onlinesimulatietool aanbieden om te verifiëren of ze recht hebben op juridische bijstand. België is daar niet bij. Ons land zit ook achteraan het Europese peloton als het gaat om de inzet van digitale technologie tijdens rechtszaken. Hetzelfde geldt voor het gebruik van digitale middelen door de rechtbanken en parketten, zoals blockchain en AI. België scoort ook ondermaats op het vlak van beveiligde elektronische communicatie - althans als de vergelijking met de andere lidstaten gemaakt wordt. Nochtans zijn de voordelen legio. "Dat hoven elektronisch kunnen communiceren met elkaar en met juridische professionals en andere instellingen, kan processen stroomlijnen en de nood aan een papieren communicatie en fysieke aanwezigheid verminderen. Dat kan dan weer tot kortere processen en procesvoorbereidingen leiden", leest het scorebord. In het rapport stelt de Commissie ook vast dat tijdens de pandemie het vertrouwen in een onafhankelijke justitie verder gedaald is in een tiental lidstaten. In België zit dat vertrouwen vrij hoog. Uit een bevraging blijkt dat 9% van de Belgen vindt dat het "erg goed" gaat met die onafhankelijkheid van justitie en 57% "behoorlijk goed". 18% noemt de onafhankelijkheid "redelijk slecht" en 6% "erg slecht". Het vertrouwen wordt vooral geschaad door de druk die volgens hen door de regering en andere politici wordt uitgeoefend en door de druk vanuit de economie of door bepaalde belangengroepen. (Belga)