De resultaten van het onderzoek bij 2.754 Vlamingen naar de trends rond bezit en gebruik van (digitale) media en technologie zijn voor de minister niet verrassend. "Het is wel een belangrijke wake-upcall", stelt hij in een persbericht. "Ons medialandschap is sneller dan ooit aan het veranderen. Met de Vlaamse regering willen we ervoor zorgen dat ook de Vlaamse mediaspelers zich kunnen wapenen tegen de steeds sterkere buitenlandse concurrentie en kunnen inspelen op de veranderende mediaconsumptie." Daarbij verwijst de minister ook naar de recente plannen van Telenet en DPG Media voor een Vlaamse Netflix . De vindbaarheid van lokale content is essentieel en daarom verwelkomt de regering de plannen voor het nieuwe streamingplatform. "Het is goed dat verschillende partners hiervoor de handen willen in elkaar slaan. Alle spelers in het Vlaamse media ecosysteem tonen zich enthousiast, dit is een sterk en positief signaal. De resultaten van de digimeter tonen aan dat het vijf voor twaalf is: willen we iets doen dan moeten we nu actie ondernemen." De studie toont volgens minister Dalle ook aan dat van mediawijsheid meer dan ooit een speerpunt gemaakt moet worden van het beleid. "We zullen de digitale gevaren niet kunnen bannen, we moeten er wel leren mee omgaan." De groep jongeren en ouderen voor wie het te snel gaat, wil de minister bijvoorbeeld meer betrekken via het kenniscentrum Mediawijs en door de ondersteuning van partnerorganisaties actief rond de materie. (Belga)

De resultaten van het onderzoek bij 2.754 Vlamingen naar de trends rond bezit en gebruik van (digitale) media en technologie zijn voor de minister niet verrassend. "Het is wel een belangrijke wake-upcall", stelt hij in een persbericht. "Ons medialandschap is sneller dan ooit aan het veranderen. Met de Vlaamse regering willen we ervoor zorgen dat ook de Vlaamse mediaspelers zich kunnen wapenen tegen de steeds sterkere buitenlandse concurrentie en kunnen inspelen op de veranderende mediaconsumptie." Daarbij verwijst de minister ook naar de recente plannen van Telenet en DPG Media voor een Vlaamse Netflix . De vindbaarheid van lokale content is essentieel en daarom verwelkomt de regering de plannen voor het nieuwe streamingplatform. "Het is goed dat verschillende partners hiervoor de handen willen in elkaar slaan. Alle spelers in het Vlaamse media ecosysteem tonen zich enthousiast, dit is een sterk en positief signaal. De resultaten van de digimeter tonen aan dat het vijf voor twaalf is: willen we iets doen dan moeten we nu actie ondernemen." De studie toont volgens minister Dalle ook aan dat van mediawijsheid meer dan ooit een speerpunt gemaakt moet worden van het beleid. "We zullen de digitale gevaren niet kunnen bannen, we moeten er wel leren mee omgaan." De groep jongeren en ouderen voor wie het te snel gaat, wil de minister bijvoorbeeld meer betrekken via het kenniscentrum Mediawijs en door de ondersteuning van partnerorganisaties actief rond de materie. (Belga)