De mobiliteitsclub ging het effectieve brandstofverbruik na van een aantal moderne diesel- en benzinewagens, zoals de Toyota iQ, Hyundai i20, Volkswagen Golf, Peugeot 3008, Toyota Avensis en Renault Grand Scenic. Op het circuit van Zolder werd een typisch Belgische verkeerssituatie gesimuleerd met verschillende snelheidsbeperkingen. VAB meldt dat de gebruikskost (het brandstofverbruik, de onderhoudskost en aankoopprijs) van een dieselwagen hoger ligt dan die van een benzinewagen, bij wie vaak kortere afstanden (minder dan 20 km) aflegt en wie vaak in de file staat. De belangrijkste oorzaken daarvoor zijn de EGR-klep en de roetfilter, onderdelen die de schadelijke uitstoot van een dieselmotor moeten beperken. Die hoogtechnologische onderdelen maken de dieselwagen storings- en onderhoudsgevoelig, aldus VAB. Ook blijkt dat voor wie geen 15.000 km per jaar doet of vaak in de file staat, de dieselwagen tot 12 eurocent per kilometer meer kost in vergelijking met een gelijkwaardige benzinewagen. VAB onderstreept ook dat het testverbruik van de wagens hoger ligt dan de waarden die de autoconstructeurs geven. Zo ligt het verbruik van benzinewagens gemiddeld 10 procent hoger, bij dieselwagens is dat 20 procent. "De zogenaamde zuinige eco-wagens kennen de grootste afwijking van het normverbruik, en lossen daarmee de verwachtingen in de praktijk niet echt in", aldus nog VAB. (OSN)

De mobiliteitsclub ging het effectieve brandstofverbruik na van een aantal moderne diesel- en benzinewagens, zoals de Toyota iQ, Hyundai i20, Volkswagen Golf, Peugeot 3008, Toyota Avensis en Renault Grand Scenic. Op het circuit van Zolder werd een typisch Belgische verkeerssituatie gesimuleerd met verschillende snelheidsbeperkingen. VAB meldt dat de gebruikskost (het brandstofverbruik, de onderhoudskost en aankoopprijs) van een dieselwagen hoger ligt dan die van een benzinewagen, bij wie vaak kortere afstanden (minder dan 20 km) aflegt en wie vaak in de file staat. De belangrijkste oorzaken daarvoor zijn de EGR-klep en de roetfilter, onderdelen die de schadelijke uitstoot van een dieselmotor moeten beperken. Die hoogtechnologische onderdelen maken de dieselwagen storings- en onderhoudsgevoelig, aldus VAB. Ook blijkt dat voor wie geen 15.000 km per jaar doet of vaak in de file staat, de dieselwagen tot 12 eurocent per kilometer meer kost in vergelijking met een gelijkwaardige benzinewagen. VAB onderstreept ook dat het testverbruik van de wagens hoger ligt dan de waarden die de autoconstructeurs geven. Zo ligt het verbruik van benzinewagens gemiddeld 10 procent hoger, bij dieselwagens is dat 20 procent. "De zogenaamde zuinige eco-wagens kennen de grootste afwijking van het normverbruik, en lossen daarmee de verwachtingen in de praktijk niet echt in", aldus nog VAB. (OSN)