Volgens cijfers die de CD&V'er opvroeg bij minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld), liepen er gedurende de eerste tien maanden van 2015 bij de Ombudsdienst Telecom 5.386 klachten wegens kwaadwillige oproepen binnen. In 3.614 dossiers kon de identiteit van de dader niet worden achterhaald. De laatste dagen duiken bijvoorbeeld berichten op over Belgische consumenten die oproepen krijgen van nummers uit Zimbabwe. In De Morgen waarschuwt de Economische Inspectie dinsdag dat het om een vorm van fraude gaat. Deseyn meent dat de telecomoperatoren door het aanbieden van blokkeringsmogelijkheden, kunnen bijdragen in het creëren van meer veiligheid voor de telecomgebruikers. Daarom vraagt hij de operatoren in een wetsvoorstel de mogelijkheid te voorzien om voor zowel inkomende als uitgaande oproepen een blokkering te voorzien, zodat een abonnee een specifiek nummer of een bepaalde nummerreeks kan blokkeren. (Belga)

Volgens cijfers die de CD&V'er opvroeg bij minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld), liepen er gedurende de eerste tien maanden van 2015 bij de Ombudsdienst Telecom 5.386 klachten wegens kwaadwillige oproepen binnen. In 3.614 dossiers kon de identiteit van de dader niet worden achterhaald. De laatste dagen duiken bijvoorbeeld berichten op over Belgische consumenten die oproepen krijgen van nummers uit Zimbabwe. In De Morgen waarschuwt de Economische Inspectie dinsdag dat het om een vorm van fraude gaat. Deseyn meent dat de telecomoperatoren door het aanbieden van blokkeringsmogelijkheden, kunnen bijdragen in het creëren van meer veiligheid voor de telecomgebruikers. Daarom vraagt hij de operatoren in een wetsvoorstel de mogelijkheid te voorzien om voor zowel inkomende als uitgaande oproepen een blokkering te voorzien, zodat een abonnee een specifiek nummer of een bepaalde nummerreeks kan blokkeren. (Belga)