In het Vlaamse regeerakkoord is voorzien dat er tegen 2025 in stadskernen emissievrij gereden moet worden en dat ten laatste voor 2035 in heel Vlaanderen emissievrij gereden wordt. Om die doelstelling te halen, moet De Lijn niet alleen fors investeren in elektrische bussen, maar ook in de nodige laadinfrastructuur en onderhoudsmateriaal. Door de omvang van die operatie en om meer financiële flexibiliteit te krijgen, wil de Vlaamse regering de operatie via deconsolidering buiten de Vlaamse begroting houden. De Lijn was ook eerst van plan om 1,3 miljard euro te investeren in 970 elektrische bussen. Maar die aanbesteding werd vorige zomer stopgezet. Intussen heeft minister van Mobiliteit Lydia Peeters laten verstaan dat er gekozen wordt voor een gefaseerde aanpak waarbij De Lijn tegen 2025 400 elektrische bussen zal aankopen. Maar de aankoop van de bussen zelf is volgens De Lijn-voorzitter Marc Descheemaecker maar "het topje van de ijsberg". "We praten over een periode van 15 jaar waarbij we niet alleen de elektrische bussen zelf moeten aankopen, maar waarbij er onder de waterlijn ook grote investeringen zitten in oplaadcapaciteit die in de verschillende depots moet geïnstalleerd worden. Die hele overstap van de klassieke dieseltechnologie naar hybride voertuigen en dan elektrische bussen is een hele zware operatie", aldus Descheemaecker. Voor heel dat project lopen de schattingen volgens hem uiteen "van 2,7 à 2,8 miljard euro tot 8,2 en 8,3 miljard euro". Zelf spreekt hij van een bedrag van "3 miljard euro". "Dat is een enorm bedrag voor het openbaar vervoer dat in grote mate buiten de begroting zal moeten gefinancierd worden", klinkt het. (Belga)

In het Vlaamse regeerakkoord is voorzien dat er tegen 2025 in stadskernen emissievrij gereden moet worden en dat ten laatste voor 2035 in heel Vlaanderen emissievrij gereden wordt. Om die doelstelling te halen, moet De Lijn niet alleen fors investeren in elektrische bussen, maar ook in de nodige laadinfrastructuur en onderhoudsmateriaal. Door de omvang van die operatie en om meer financiële flexibiliteit te krijgen, wil de Vlaamse regering de operatie via deconsolidering buiten de Vlaamse begroting houden. De Lijn was ook eerst van plan om 1,3 miljard euro te investeren in 970 elektrische bussen. Maar die aanbesteding werd vorige zomer stopgezet. Intussen heeft minister van Mobiliteit Lydia Peeters laten verstaan dat er gekozen wordt voor een gefaseerde aanpak waarbij De Lijn tegen 2025 400 elektrische bussen zal aankopen. Maar de aankoop van de bussen zelf is volgens De Lijn-voorzitter Marc Descheemaecker maar "het topje van de ijsberg". "We praten over een periode van 15 jaar waarbij we niet alleen de elektrische bussen zelf moeten aankopen, maar waarbij er onder de waterlijn ook grote investeringen zitten in oplaadcapaciteit die in de verschillende depots moet geïnstalleerd worden. Die hele overstap van de klassieke dieseltechnologie naar hybride voertuigen en dan elektrische bussen is een hele zware operatie", aldus Descheemaecker. Voor heel dat project lopen de schattingen volgens hem uiteen "van 2,7 à 2,8 miljard euro tot 8,2 en 8,3 miljard euro". Zelf spreekt hij van een bedrag van "3 miljard euro". "Dat is een enorm bedrag voor het openbaar vervoer dat in grote mate buiten de begroting zal moeten gefinancierd worden", klinkt het. (Belga)