Descheemaecker: ‘Iedereen is ter plaatse geraakt’

© Belga

Volgens NMBS-topman Descheemaecker was de situatie op het spoor in enkele buurlanden nog erger. “We hebben zoveel mogelijk treinen laten rijden. Iedereen is ter plaatse geraakt, zij het met vertragingen.”

NMBS-topman Marc Descheemaecker wijt de chaos op het Belgische spoornet in eerste instantie aan de extreme weersomstandigheden.

Door opwaaiende korrelsneeuw raakten wissels in Vorst, Brussel-Zuid en elders in het land geblokkeerd. “Het winterplan was in werking en vele wissels waren verwarmd. Maar tegen een dergelijke sneeuwval zijn ze niet opgewassen”, zei Descheemaecker.

Volgens Descheemaecker was de situatie in enkele buurlanden nog erger. “We hebben zoveel mogelijk treinen laten rijden. Iedereen is ter plaatse geraakt, zij het met vertragingen”, zo zei hij in ‘Vandaag’ op VRT Radio 1.

De spoorbaas minimaliseerde het leed van de reizigers echter niet. “Situaties als die van dinsdag zijn vreselijk. Maar alle mensen van de NMBS en Infrabel hebben keihard gewerkt om alles weer in goede banen te leiden. Sommigen hebben de hele nacht doorgewerkt”, klonk het.

‘Communicatie kon beter’
Aan verouderd materieel lag het volgens de NMBS-topman niet. “Bij mijn weten weigerden vijf locomotieven alle dienst. Vier daarvan waren ouder dan 35 jaar. Op een totaal van 4.000 treinen valt dit al bij al goed mee”.

De spoorbaas gaf ruiterlijk toe dat de communicatie in de stations veel beter kon. “Informatie kan maar gegeven worden wanneer ze er is en in de planning zit. Toch is stilaan een nieuwe generatie aankondigingsborden nodig om de nodige informatie meer in realtime aan de reizigers te kunnen meegeven. Het blijft jammer dat de informatieborden grotendeels blanco bleven.”

Nog steeds chaos op het spoor
Het treinverkeer verloopt nog altijd veel stroever dan normaal. In de avondspits hebben tientallen treinen vertragingen van gemiddeld 20 tot 40 minuten.

“Een aantal problemen in de avondspits van zijn te wijten aan het internationale reizigersverkeer, de hogesnelheidstreinen die uit Frankrijk komen en omwille van het winterweer slechts met een beperkte snelheid van 160 km/u kunnen rijden”, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel.

Die internationale treinen maken tussen Halle en Brussel-Zuid ook gebruik van de spoorlijnen van het binnenlands verkeer. Dus hebben de vertragingen van de internationale treinen weerslag op het binnenlands treinverkeer, en dat niet alleen voor treinen tussen Brussel en Bergen, Geraardsbergen en Binche, maar via de Noord-Zuidverbinding ook voor treinen die in de richting van het noorden rijden, naar Antwerpen bijvoorbeeld.

Ook donderdag problemen

Daarnaast zorgden enkele geïsoleerde technische problemen voor problemen: in Moeskroen was er een seinstoring, in Brussel-Zuid viel een trein stil door een defecte locomotief, en in Booischot, op de lijn tussen Lier-Aarschot, kwam een goederentrein vast te zitten door een geblokkeerde rem.

De website van NMBS Europe meldt dat het internationale treinverkeer ernstig verstoord is, en ook morgen/donderdag worden problemen door het winterweer verwacht. De internationale reizigers wordt aangeraden om de website van de NMBS te consulteren. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content