Zesentwintig mensen lieten in de eerste drie maanden van dit jaar het leven in een ongeval waarbij een jonge chauffeur betrokken was. Vorig jaar waren er dat slechts 19. Dat is een stijging met meer dan een derde. "In de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar is het aantal letselongevallen gedaald met 6 procent, maar het aantal ongevallen met dodelijke afloop is sterk gestegen", zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

"Dat komt omdat ze het gevaar op de weg onderschatten en hun eigen kunnen overschatten. Verder sensibiliseren en controleren en een strenge rijopleiding met aandacht voor risicoanalyse zijn de enige manieren om het aantal verkeersdoden naar omlaag te krijgen", aldus Genoe.

Het verkeer heeft afgelopen weekend in ons land overigens vijf levens geëist. Dat gebeurde bij drie ongelukken, en telkens werden die veroorzaakt door jonge bestuurders. (Belga/JH)

Zesentwintig mensen lieten in de eerste drie maanden van dit jaar het leven in een ongeval waarbij een jonge chauffeur betrokken was. Vorig jaar waren er dat slechts 19. Dat is een stijging met meer dan een derde. "In de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar is het aantal letselongevallen gedaald met 6 procent, maar het aantal ongevallen met dodelijke afloop is sterk gestegen", zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). "Dat komt omdat ze het gevaar op de weg onderschatten en hun eigen kunnen overschatten. Verder sensibiliseren en controleren en een strenge rijopleiding met aandacht voor risicoanalyse zijn de enige manieren om het aantal verkeersdoden naar omlaag te krijgen", aldus Genoe. Het verkeer heeft afgelopen weekend in ons land overigens vijf levens geëist. Dat gebeurde bij drie ongelukken, en telkens werden die veroorzaakt door jonge bestuurders. (Belga/JH)