Decenniumdoelen lanceert nieuwe campagne tegen armoede

Armoede © iStock

Decenniumdoelen, het platform dat onder meer armoedeorganisaties verzamelt, heeft zaterdag de campagne #komafmetarmoede gelanceerd. ‘Vanaf vandaag tot 26 mei willen wij samen met vele mensen in dit land de politieke partijen erop wijzen dat het niet langer kan dat in zo’n rijk land 1,6 miljoen mensen in armoede moeten leven’, zei voorzitter Jos Geysels zaterdag in zijn speech.

‘Het is perfect mogelijk om armoede op 10 jaar tijd te halveren.’ Dat is het motto van Komaf Met Armoede, de campagne waarmee Decenniumdoelen naar de verkiezingen van 2019 trekt. ‘Wij maken van armoede een prioriteit. Dat doen we samen met onze partnerorganisaties, wetenschappers en mensen in en nabij armoede.’

Volgens Deceniumdoellen hebben al heel wat verenigingen en instellingen hun steun toegezegd aan de campagne, onder meer via meer dan 50 video’s op de facebook-pagina van #komafmetarmoede. Het gaat onder meer om de rectoren van de vijf universiteiten, verschillende welzijnsorganisaties, de onderwijskoepels, de Gezinsbond, verschillende professoren en mensen uit de culturele wereld.

Zeven prioriteiten

De campagne stelt zeven prioriteiten centraal. Ze vraagt naast een eerlijke fiscaliteit ook dat de vervangingsinkomens en bijstandsuitkeringen opgetrokken worden tot boven de Europese armoedegrens, werkgelegenheid in de sociale economie en een sterke solidaire verplichte ziekteverzekering.

Daarnaast wil Decenniumdoelen aandacht voor de maximumfactuur voor het secundair onderwijs, meer kwaliteitsvolle en betaalbare woningen en een duurzaam en eerlijk energiebeleid, en dat er meer werk gemaakt wordt van een non-discriminatiebeleid Voor elke prioriteit werkte Decenniumdoelen voorstellen uit. Meer informatie is terug te vinden op de website van de organisatie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content