Eurostat stelt de werking van bestaande publieke structuren zoals Via-Invest en Lijninvest steeds meer in vraag en de tijd van de grote Publiek-Private Samenwerkingsprojecten (PPS) lijkt voorbij. Vlaams minister Weyts laat Via-Invest en Lijninvest nu opgaan in een nieuwe projectvennootschap: De Werkvennootschap. Bedoeling is dat die nieuwe vennootschap de infrastructuurplannen van alle grote Vlaamse mobiliteitsspelers, zoals het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn, coördineert. "Op het terrein zijn er heel wat verschillende organisaties aan het werk, maar het overkoepelende leiderschap wordt nu in één hand gebracht", zegt minister Weyts. Door het projectleiderschap te centraliseren hoopt de regering infrastructuurwerken sneller te kunnen realiseren. Volgens minister Weyts zal er op een nieuwe manier aan mobiliteitsproblemen gewerkt worden. De Werkvennootschap concentreert zich op een probleemgebied, stelt een investeringskalender op, zorgt voor flankerende maatregelen en organiseert alle werken. "In vergelijking met het strakke keurslijf van een gewone overheidsadministratie heeft De Werkvennootschap veel meer flexibiliteit. De Werkvennootschap kan slimme allianties met de private sector op poten zetten, en zo kunnen ook de risico's van een project beter verdeeld worden", klinkt het. In eerste instantie zal de Werkvennootschap werken aan de herinrichting van de Ring rond Brussel en andere werven in Vlaams-Brabant. (Belga)

Eurostat stelt de werking van bestaande publieke structuren zoals Via-Invest en Lijninvest steeds meer in vraag en de tijd van de grote Publiek-Private Samenwerkingsprojecten (PPS) lijkt voorbij. Vlaams minister Weyts laat Via-Invest en Lijninvest nu opgaan in een nieuwe projectvennootschap: De Werkvennootschap. Bedoeling is dat die nieuwe vennootschap de infrastructuurplannen van alle grote Vlaamse mobiliteitsspelers, zoals het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn, coördineert. "Op het terrein zijn er heel wat verschillende organisaties aan het werk, maar het overkoepelende leiderschap wordt nu in één hand gebracht", zegt minister Weyts. Door het projectleiderschap te centraliseren hoopt de regering infrastructuurwerken sneller te kunnen realiseren. Volgens minister Weyts zal er op een nieuwe manier aan mobiliteitsproblemen gewerkt worden. De Werkvennootschap concentreert zich op een probleemgebied, stelt een investeringskalender op, zorgt voor flankerende maatregelen en organiseert alle werken. "In vergelijking met het strakke keurslijf van een gewone overheidsadministratie heeft De Werkvennootschap veel meer flexibiliteit. De Werkvennootschap kan slimme allianties met de private sector op poten zetten, en zo kunnen ook de risico's van een project beter verdeeld worden", klinkt het. In eerste instantie zal de Werkvennootschap werken aan de herinrichting van de Ring rond Brussel en andere werven in Vlaams-Brabant. (Belga)