Dat voetgangersplan bevat tien criteria waar bij de verdere ontwikkeling van de openbare ruimte en bij infrastructuurwerken moet rekening worden gehouden. De Lille wil zo het voetgangersaandeel in het verkeer optrekken van 32 pct tot 35 pct in 2020 en 40 pct tegen 2040. "Een kwart van de Brusselaars neemt nu nog de wagen voor een afstand van minder dan 1 kilometer. Met de huidige files en de zoektocht naar een parkeerplaats zijn ze er dus even snel te voet. Het is bovendien goedkoper, gezonder en socialer", aldus De Lille. Er komt nu een consultatieronde met onder meer de gewestelijke mobiliteitscommissie en de gemeenten over het plan. (KME)

Dat voetgangersplan bevat tien criteria waar bij de verdere ontwikkeling van de openbare ruimte en bij infrastructuurwerken moet rekening worden gehouden. De Lille wil zo het voetgangersaandeel in het verkeer optrekken van 32 pct tot 35 pct in 2020 en 40 pct tegen 2040. "Een kwart van de Brusselaars neemt nu nog de wagen voor een afstand van minder dan 1 kilometer. Met de huidige files en de zoektocht naar een parkeerplaats zijn ze er dus even snel te voet. Het is bovendien goedkoper, gezonder en socialer", aldus De Lille. Er komt nu een consultatieronde met onder meer de gewestelijke mobiliteitscommissie en de gemeenten over het plan. (KME)