In de legendarische boekhandel City Lights in San Francisco heeft iemand met grote letters op de deur geschilderd: I AM THE DOOR.
...

In de legendarische boekhandel City Lights in San Francisco heeft iemand met grote letters op de deur geschilderd: I AM THE DOOR.(dankzij de deur ga je binnen).Ook de rest van de wereld denkt er zo over, behalve onze openbaarvervoersmaatschappij De Lijn. Sinds kort heeft die een nieuwe regel ingevoerd: niemand mag nog in- of uitstappen via de voordeuren van hun Antwerpse Flexitytrams.'Op vraag van de trambestuurders', zegt openbaarvervoersdeskundige Herman Welter. 'Ze zeggen dat ze bij een geopende voordeur de achteruitkijkspiegel niet meer kunnen gebruiken. Zo zien ze niet of er reizigers in- of uitstappen. Ze zijn naar de directie gestapt en die geeft hun nu gelijk.''Absurd', zegt Welter. 'Een openbaarvervoersmaatschappij koopt trams met dure voordeuren en dan beslist de werkvloer dat ze die niet gaan gebruiken. Met de reiziger wordt zoals altijd geen rekening gehouden. Vooral oude mensen willen graag vooraan instappen. Omdat ze zich onzeker voelen of informatie willen.'Terwijl er oplossingen zijn, zegt Welter. 'De Lijn had bijvoorbeeld trams met camera's kunnen kopen. Uit financiële overwegingen heeft men voor ouderwetse spiegels gekozen. De gierigheid bedriegt de wijsheid.'Moderne trams met een gesloten voordeur zijn alleen maar in Vlaanderen te spotten. 'Overal in Europa gaan ze wel open. In Brussel hebben de nieuwe trams zelfs een dubbele voordeur. Om Louis Van Gaal te parafraseren: zijn wij nu zo slim of zijn zij zo dom? Het straffe is dat die maatregel geruisloos ingevoerd werd. Normaal communiceer je zoiets via een informatiecampagne. Niet bij De Lijn.'Zo'n campagne zou geen weggesmeten geld zijn, want je moet al een gevorderde zijn om de instapregels van De Lijn te vatten. Op de oude PCC-trams bijvoorbeeld kun je nog wel via de voordeur instappen. In de bus móét je dan weer vooraan instappen.De Lijn heeft trouwens niet alleen een probleem met zijn voordeur, ook met de achterdeur. De nieuwe Vlaamse trams hebben er geen, in tegenstelling tot die van pakweg Basel. Ook dat lijkt een detail, maar dat is niet zo. Mensen blijven nu eenmaal graag bij een deur staan: om snel terug buiten te zijn. Zo ontstaat er een volksophoping aan de deuropeningen. Om dat te vermijden, koopt elke normale openbaarvervoermaatschappij rijtuigen met zo veel mogelijk deuren.Behalve de Vlaamse, dus. U kent onze leuze: wat we zelf doen, doen we beter.Welter: 'Iemand zei me onlangs: Misschien kan De Lijn in de toekomst gewoon trams kopen zonder deuren, dan hebben ze van de reiziger helemaal geen last meer.'