Op bepaalde plaatsen langs het 72 kilometer lange traject van de kusttram waren er klachten van kustbewoners. Zij klaagden over een scherp knarsend geluid in sommige bochten bij droog weer. De Lijn is zich al langer bewust van het probleem en probeerde in het verleden al verschillende systemen uit, van de sporen nat houden tot manueel de rails insmeren. In 2014 werd in Oostende nog een stationair smeersysteem geïnstalleerd. Dat werkt goed, maar dat systeem is moeilijk toepasbaar over het hele traject, en dus werd een nieuwe oplossing uitgewerkt. Het gaat om een GPS-gestuurd systeem dat op moeilijke punten - vooral in bochten - smeerpasta op de rails spuit. De pasta wordt verdeeld door erover te rijden. "We hebben het systeem uitvoerig geprobeerd, en er zijn zelfs remtesten uitgevoerd", aldus Suzy Costers. De Lijn wil de hinder overal beperken tot maximum 80 decibel. Uit geluidsproeven blijkt dat het geluid werd teruggebracht tot ongeveer 70 decibel. De Lijn bekijkt nu of er nog aanpassingen moeten gebeuren en zal waar nodig de coördinaten in het GPS-systeem aanpassen. Het gaat om een tiental plaatsen langs het traject. Het systeem kost ongeveer 14.000 euro per tram. Na de zomer worden nog twee trams uitgerust met het systeem. (Belga)

Op bepaalde plaatsen langs het 72 kilometer lange traject van de kusttram waren er klachten van kustbewoners. Zij klaagden over een scherp knarsend geluid in sommige bochten bij droog weer. De Lijn is zich al langer bewust van het probleem en probeerde in het verleden al verschillende systemen uit, van de sporen nat houden tot manueel de rails insmeren. In 2014 werd in Oostende nog een stationair smeersysteem geïnstalleerd. Dat werkt goed, maar dat systeem is moeilijk toepasbaar over het hele traject, en dus werd een nieuwe oplossing uitgewerkt. Het gaat om een GPS-gestuurd systeem dat op moeilijke punten - vooral in bochten - smeerpasta op de rails spuit. De pasta wordt verdeeld door erover te rijden. "We hebben het systeem uitvoerig geprobeerd, en er zijn zelfs remtesten uitgevoerd", aldus Suzy Costers. De Lijn wil de hinder overal beperken tot maximum 80 decibel. Uit geluidsproeven blijkt dat het geluid werd teruggebracht tot ongeveer 70 decibel. De Lijn bekijkt nu of er nog aanpassingen moeten gebeuren en zal waar nodig de coördinaten in het GPS-systeem aanpassen. Het gaat om een tiental plaatsen langs het traject. Het systeem kost ongeveer 14.000 euro per tram. Na de zomer worden nog twee trams uitgerust met het systeem. (Belga)