De Limburgse snelbuslijnen 68, 178 en 179 verbinden het Maasland met Antwerpen, Brussel en Leuven. Ze worden vooral gebruikt door studenten en pendelaars die vanuit hun woonplaats niet direct een snelle aansluiting op het spoornetwerk hebben. Vorig jaar oordeelde De Lijn dat deze lijnen in het kader van besparingsmaatregelen het best stopgezet zouden worden, omdat de opbrengsten niet opwogen tegen de hoge kosten. Dat voornemen maakte echter een storm van protest los, waarbij ook heel wat politici hun nek uitstaken om de verbindingen te behouden. Een aantal privémaatschappijen hadden zelfs interesse om de pendeldiensten over te nemen. Nadat het Limburgse provinciebestuur instemde met een deelname in de kosten om een tariefverhoging van De Lijn voor de reizigers draaglijk te maken, werd beslist om de bussen toch te laten rijden. Een evaluatie heeft de directie van De Lijn nu doen besluiten om zeker tot volgende zomer (2014) de snellijnen in stand te houden, ondanks de lage bezetting voor een aantal ritten op deze verbindingen. De speciale tariefregeling, waarbij studenten de vaste prijs van 3,5 euro per rit betalen en pendelaars afhankelijk van de bestemming een variabel tarief wordt aangerekend, blijft behouden. (Belga)

De Limburgse snelbuslijnen 68, 178 en 179 verbinden het Maasland met Antwerpen, Brussel en Leuven. Ze worden vooral gebruikt door studenten en pendelaars die vanuit hun woonplaats niet direct een snelle aansluiting op het spoornetwerk hebben. Vorig jaar oordeelde De Lijn dat deze lijnen in het kader van besparingsmaatregelen het best stopgezet zouden worden, omdat de opbrengsten niet opwogen tegen de hoge kosten. Dat voornemen maakte echter een storm van protest los, waarbij ook heel wat politici hun nek uitstaken om de verbindingen te behouden. Een aantal privémaatschappijen hadden zelfs interesse om de pendeldiensten over te nemen. Nadat het Limburgse provinciebestuur instemde met een deelname in de kosten om een tariefverhoging van De Lijn voor de reizigers draaglijk te maken, werd beslist om de bussen toch te laten rijden. Een evaluatie heeft de directie van De Lijn nu doen besluiten om zeker tot volgende zomer (2014) de snellijnen in stand te houden, ondanks de lage bezetting voor een aantal ritten op deze verbindingen. De speciale tariefregeling, waarbij studenten de vaste prijs van 3,5 euro per rit betalen en pendelaars afhankelijk van de bestemming een variabel tarief wordt aangerekend, blijft behouden. (Belga)