De echte oorzaak van de treinramp in Buizingen

Bij de treinramp in Buizingen kwamen 19 mensen om het leven. © Belga

Een rapport werpt een nieuw licht op de treinbotsing in Buizingen van 15 februari 2010, waarbij 19 doden vielen.

De oorzaak van het ongeluk was een menselijke fout, maar ook het Memor-systeem ontbrak in de cabine van de treinbestuurder die het stoplicht negeerde.

Na het treinongeluk in Buizingen op 15 februari 2010 ontstond meteen politieke commotie rond het ontbreken van het remsysteem TBL1+ op de locomotief van de treinbestuurder die het ongeluk zou hebben veroorzaakt. De Kamercommissie spoorveiligheid boog zich over de kwestie en organiseerde meteen hoorzittingen, waar de NMBS-kopstukken over de hekel gingen.

Vorige week publiceerde het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor zijn bevindingen over het spoorongeluk in Buizingen. De conclusies van dat rapport gingen verloren in het tumult rond Dexia en de nasleep van de verkiezingen in Griekenland. Het rapport is nochtans erg bezwarend voor de NMBS-top, en toont aan dat het treinongeluk voorkomen had kunnen worden, mocht de cabine van de bestuurder die het stopsignaal in Buizingen negeerde met het beproefde Memor-systeem uitgerust zijn.

Incident Aalter
Op 13 juli 1982 vielen vijf doden bij een treinongeluk in Aalter. Toen bleek dat de vermoeide bestuurder het Memor-systeem had uitgeschakeld, dat waarschuwt wanneer de bestuurder door oranje rijdt en hem aanmaant te remmen. Het verslag over dat incident werd nooit vrijgegeven. Na het incident in Aalter werd besloten alle locomotieven en andere motorrijtuigen met zo’n Memor uit te rusten. Kennelijk hebben ze zich daar bij de NMBS weinig van aangetrokken. Want nu blijkt uit het recente rapport dat, op het moment van de ramp in Buizingen, maar liefst 171 vooral oudere locomotieven en motorrijtuigen zonder Memor-systeem aan boord over het spoornet toerden. Onder meer Richard Gayetot van NMBS Technics zou destijds hebben geoordeeld dat het niet meer de moeite loonde om op de oudere motorstellen een Memor-systeem te installeren.

Een van die oudere rijtuigen was de locomotief die aan de oorsprong lag van de botsing in Buizingen. Het ontbreken van het Memor-systeem als oorzaak van de treinramp in Buizingen kwam tijdens het onderzoek van de parlementaire commissie nooit ter sprake. Al kenden NMBS-ingewijden toen al, zo blijkt nu, de echte oorzaak van de treinramp die aan 19 reizigers het leven kostte. (RVC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content