In 2013 engageerden zowat 200 bedrijven uit de kledingsector zich voor een akkoord rond de veiligheid van gebouwen in Bangladesh. Dat kwam er na de ramp in Rana Plaza, waar verschillende kledingateliers instortten en 1.138 arbeiders om het leven kwamen. Het akkoord zou eind mei komen te vervallen, maar werd in extremis verlengd tot eind augustus. Begin deze maand leek er geen uitzicht te zijn op een nieuw akkoord. De Schone Kleren Campagne maakte daarop openbaar welke bedrijven met de voeten sleepten. Grote bedrijven zoals C&A, H&M, Lidl, Primark, WE en Bestseller (Vero Moda) gebruiken hun aanzienlijke macht niet om te zorgen voor en het handhaven van de veiligheidsvooruitgang in hun bevoorradingsfabrieken, hekelde de Campagne. De kledingmerken en vakbonden zijn het intussen toch eens geraakt over gebouw- en brandveiligheid in kledingfabrieken. Het nieuwe akkoord geldt niet alleen voor de kledingfabrieken in Bangladesh, maar kan ook uitgebreid worden naar andere productielanden. De nieuwe overeenkomst behoudt de belangrijkste elementen van het Bangladesh Akkoord: wettelijke afdwingbaarheid, onafhankelijk toezicht, de verplichting voor merken om de leveranciers voldoende te betalen om de veiligheid in de fabrieken te kunnen garanderen en het verbod om nog zaken te doen met fabrieken die weigeren de veiligheid te verbeteren. Ook elementen zoals het klachtenmechanisme en de doorgedreven transparantie staan opnieuw in de tekst. (Belga)

In 2013 engageerden zowat 200 bedrijven uit de kledingsector zich voor een akkoord rond de veiligheid van gebouwen in Bangladesh. Dat kwam er na de ramp in Rana Plaza, waar verschillende kledingateliers instortten en 1.138 arbeiders om het leven kwamen. Het akkoord zou eind mei komen te vervallen, maar werd in extremis verlengd tot eind augustus. Begin deze maand leek er geen uitzicht te zijn op een nieuw akkoord. De Schone Kleren Campagne maakte daarop openbaar welke bedrijven met de voeten sleepten. Grote bedrijven zoals C&A, H&M, Lidl, Primark, WE en Bestseller (Vero Moda) gebruiken hun aanzienlijke macht niet om te zorgen voor en het handhaven van de veiligheidsvooruitgang in hun bevoorradingsfabrieken, hekelde de Campagne. De kledingmerken en vakbonden zijn het intussen toch eens geraakt over gebouw- en brandveiligheid in kledingfabrieken. Het nieuwe akkoord geldt niet alleen voor de kledingfabrieken in Bangladesh, maar kan ook uitgebreid worden naar andere productielanden. De nieuwe overeenkomst behoudt de belangrijkste elementen van het Bangladesh Akkoord: wettelijke afdwingbaarheid, onafhankelijk toezicht, de verplichting voor merken om de leveranciers voldoende te betalen om de veiligheid in de fabrieken te kunnen garanderen en het verbod om nog zaken te doen met fabrieken die weigeren de veiligheid te verbeteren. Ook elementen zoals het klachtenmechanisme en de doorgedreven transparantie staan opnieuw in de tekst. (Belga)