Hoewel 2020 door de gezondheidscrisis een bijzonder jaar was - de scholen bleven verschillende maanden deels of volledig gesloten - raakten toch 1.510 kinderen op weg naar of terug van school gewond bij een verkeersongeval. Dat zijn er 12 per dag, en gemiddeld per schooldag ongeveer evenveel als de jaren voordien. Voor Vlaanderen gaat het over 1.096 kinderen, of gemiddeld 8 per dag. Volgens Vias stijgt het risico op een ongeval voor jongens met 67% tussen de leeftijd van 10 en 11 jaar. Bij meisjes is dat een jaar later. Rond 11 à 12 jaar is typisch de leeftijd waarop veel kinderen zelfstandig naar school beginnen te gaan, zegt Vias. Dat geldt zeker voor Vlaamse jongeren. In Wallonië gaan schoolkinderen veel minder met de fiets naar school. Op de leeftijd van 16 jaar is er, zowel voor jongens als meisjes, een tweede toename van het ongevalsrisico. Schoolgaande jeugd tussen 15 en 16 jaar heeft gemiddeld 52% meer kans om gewond te geraken in een ongeval. In Vlaanderen waren in 56% van alle slachtoffers vorig jaar met hun fiets onderweg naar school. Daarnaast valt ook op dat 210 jongeren een ongeval kregen terwijl ze met hun bromfiets onderweg waren. Op de leeftijd van 16-17 jaar is dat in Vlaanderen het vervoersmiddel waar jongeren het vaakst een ongeval mee krijgen op weg naar of van de school. De tendensen zijn verschillend in de andere gewesten. In Brussel ging 59% van de slachtoffers te voet. In Wallonië ging 37% te voet en 33% met de auto. Vias Institute roept bij de start van het nieuwe schooljaar op om extra waakzaam te zijn in en rond de schooluren voor kwetsbare weggebruikers. Ook voor de ouders heeft het instituut tips. Zo raadt het aan om het parcours naar school op voorhand al eens af te leggen, de veiligste route te kiezen en ervoor te zorgen dat het kind altijd zichtbaar is en een fietshelm draagt. (Belga)

Hoewel 2020 door de gezondheidscrisis een bijzonder jaar was - de scholen bleven verschillende maanden deels of volledig gesloten - raakten toch 1.510 kinderen op weg naar of terug van school gewond bij een verkeersongeval. Dat zijn er 12 per dag, en gemiddeld per schooldag ongeveer evenveel als de jaren voordien. Voor Vlaanderen gaat het over 1.096 kinderen, of gemiddeld 8 per dag. Volgens Vias stijgt het risico op een ongeval voor jongens met 67% tussen de leeftijd van 10 en 11 jaar. Bij meisjes is dat een jaar later. Rond 11 à 12 jaar is typisch de leeftijd waarop veel kinderen zelfstandig naar school beginnen te gaan, zegt Vias. Dat geldt zeker voor Vlaamse jongeren. In Wallonië gaan schoolkinderen veel minder met de fiets naar school. Op de leeftijd van 16 jaar is er, zowel voor jongens als meisjes, een tweede toename van het ongevalsrisico. Schoolgaande jeugd tussen 15 en 16 jaar heeft gemiddeld 52% meer kans om gewond te geraken in een ongeval. In Vlaanderen waren in 56% van alle slachtoffers vorig jaar met hun fiets onderweg naar school. Daarnaast valt ook op dat 210 jongeren een ongeval kregen terwijl ze met hun bromfiets onderweg waren. Op de leeftijd van 16-17 jaar is dat in Vlaanderen het vervoersmiddel waar jongeren het vaakst een ongeval mee krijgen op weg naar of van de school. De tendensen zijn verschillend in de andere gewesten. In Brussel ging 59% van de slachtoffers te voet. In Wallonië ging 37% te voet en 33% met de auto. Vias Institute roept bij de start van het nieuwe schooljaar op om extra waakzaam te zijn in en rond de schooluren voor kwetsbare weggebruikers. Ook voor de ouders heeft het instituut tips. Zo raadt het aan om het parcours naar school op voorhand al eens af te leggen, de veiligste route te kiezen en ervoor te zorgen dat het kind altijd zichtbaar is en een fietshelm draagt. (Belga)