Op de 'horrorlist' met N-VA-eisen die Paul Magnette maandag liet lekken, stond wel een merkwaardige: splits de NMBS.

Ik dacht meteen aan de ovale B uit 1936, het mooiste logo dat dit land ooit voortgebracht heeft. Ze hebben lang gedacht dat Henry Van de Velde die getekend heeft. De kunstenaar-architect was in die dagen artistiek directeur van de NMBS. Hij zat ook in de jury die het ontwerp uitkoos, maar was dus niet de geestelijke vader. Het ovaal kwam uit de koker van Jean de Roy.

Vandaag is zijn logo een doorn in het oog van de N-VA. Anders kun je werkelijk geen zinnig argument formuleren waarom je de NMBS zou willen splitsen in de NMVS, de NMBS en de NMWS.

Tenzij er dus echt mensen zouden bestaan die graag met twee of drie maatschappijen van Gent naar Luik rijden. En, toegegeven, voor de lichaamsbeweging van de Belgen zal het ook goed nieuws zijn. Elke dag rijden er 1250 treinen door de noord-zuidverbinding. Iedereen die een trein neemt van de NMWS moet uitstappen in Brussel-Zuid, daar overstappen op treinen van NMBS en dan nog eens overstappen in Brussel-Noord op treinen van de NMVS. Bij nader inzien toch wel een briljant plan, die splitsing van het spoor.

Daar komt de NMVS.

Afgeven op onze treinmaatschappij is een nationale sport: het heeft altijd bestaan en het zal altijd blijven bestaan. Meestal is dat terecht. Het is een bedrijf met gaten, zoals alles in dit land. Maar, eerlijk is eerlijk, de laatste tijd mokken we steeds minder luid. Er rijden steeds meer treinen en ze zijn zowaar een beetje stipter. In vergelijking met De Lijn is de NMBS zelfs een modelbedrijf. Elke Vlaamse openbaarvervoergebruiker weet: wat we zelf doen, doen we vooral veel slechter.

De Vlaamse regering had geen enkel excuus om van De Lijn geen succes te maken. Geen vervelende Walen om de schuld te geven, eindelijk zelfbestuur. Toch draaide het uit op een pijnlijke mislukking. De enige man die nog vindt dat het de goede richting uitgaat met De Lijn, is Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur. We raden de brave man aan om toch eens één keer op een bus of tram van De Lijn te stappen.

Als de NMBS straks toch gesplitst wordt, mogen we dan een kleine suggestie doen? Zou de Brusselse regering die nieuwe Vlaamse treinmaatschappij onder haar hoede willen nemen? Elke dag bewijst de MIVB dat het echt wel kan: in dit land een openbaarvervoermaatschappij runnen die draait. En o ja, mag die machtige B blijven? Een mooier logo verzinnen we nooit.

Op de 'horrorlist' met N-VA-eisen die Paul Magnette maandag liet lekken, stond wel een merkwaardige: splits de NMBS. Ik dacht meteen aan de ovale B uit 1936, het mooiste logo dat dit land ooit voortgebracht heeft. Ze hebben lang gedacht dat Henry Van de Velde die getekend heeft. De kunstenaar-architect was in die dagen artistiek directeur van de NMBS. Hij zat ook in de jury die het ontwerp uitkoos, maar was dus niet de geestelijke vader. Het ovaal kwam uit de koker van Jean de Roy.Vandaag is zijn logo een doorn in het oog van de N-VA. Anders kun je werkelijk geen zinnig argument formuleren waarom je de NMBS zou willen splitsen in de NMVS, de NMBS en de NMWS. Tenzij er dus echt mensen zouden bestaan die graag met twee of drie maatschappijen van Gent naar Luik rijden. En, toegegeven, voor de lichaamsbeweging van de Belgen zal het ook goed nieuws zijn. Elke dag rijden er 1250 treinen door de noord-zuidverbinding. Iedereen die een trein neemt van de NMWS moet uitstappen in Brussel-Zuid, daar overstappen op treinen van NMBS en dan nog eens overstappen in Brussel-Noord op treinen van de NMVS. Bij nader inzien toch wel een briljant plan, die splitsing van het spoor. Afgeven op onze treinmaatschappij is een nationale sport: het heeft altijd bestaan en het zal altijd blijven bestaan. Meestal is dat terecht. Het is een bedrijf met gaten, zoals alles in dit land. Maar, eerlijk is eerlijk, de laatste tijd mokken we steeds minder luid. Er rijden steeds meer treinen en ze zijn zowaar een beetje stipter. In vergelijking met De Lijn is de NMBS zelfs een modelbedrijf. Elke Vlaamse openbaarvervoergebruiker weet: wat we zelf doen, doen we vooral veel slechter.De Vlaamse regering had geen enkel excuus om van De Lijn geen succes te maken. Geen vervelende Walen om de schuld te geven, eindelijk zelfbestuur. Toch draaide het uit op een pijnlijke mislukking. De enige man die nog vindt dat het de goede richting uitgaat met De Lijn, is Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur. We raden de brave man aan om toch eens één keer op een bus of tram van De Lijn te stappen.Als de NMBS straks toch gesplitst wordt, mogen we dan een kleine suggestie doen? Zou de Brusselse regering die nieuwe Vlaamse treinmaatschappij onder haar hoede willen nemen? Elke dag bewijst de MIVB dat het echt wel kan: in dit land een openbaarvervoermaatschappij runnen die draait. En o ja, mag die machtige B blijven? Een mooier logo verzinnen we nooit.