De Nigeriaans-Amerikaanse schrijver, fotograaf en kunsthistoricus Teju Cole (°1975) die gefascineerd blijkt door de renaissance en barok, en Rubens in het bijzonder, werd geëngageerd als curator van het Barokjaar in Antwerpen.

Het Barokjaar dat de opstart wordt van het prestigieuze tentoonstellingsproject "Beleef de Vlaamse Meesters" rond Rubens, Bruegel en de Vlaamse Primitieven, dat van 2018 tot en met 2020 loopt in heel Vlaanderen, kampt blijkbaar met een aantal problemen.

Nu zou, amper een goed jaar voor de opening de met de grote trom binnengehaalde essayist Teju Cole het zijn afgestapt. Dit zou al enkele weken terug zijn gebeurd, maar tot hiertoe werd daarover niet bericht.

We slaagden er niet in om hem te bereiken. Hij zou wel al een voorschot van 66.000 euro hebben ontvangen.

Het hoeft geen betoog dat het verdwijnen van de curator op dit tijdstip voor complicaties zorgt. Ook wegens het feit dat grote tentoonstellingen best jaren op voorhand worden voorbereid, zeker als het om Oude Meesters gaat. Immers, heel wat gerenommeerde musea zijn lang niet zo happig meer om belangrijke werken uit hun collectie te ontlenen. Omwille van het feit dat deze werken fragiel zijn en omdat de uitlening dan zolang een hiaat vormt in hun eigen collectie. We blijven uiteraard benieuwd naar de historische inhoud van het Barokjaar waarover tot hiertoe weinig informatie werd versterkt.

De Nigeriaans-Amerikaanse schrijver, fotograaf en kunsthistoricus Teju Cole (°1975) die gefascineerd blijkt door de renaissance en barok, en Rubens in het bijzonder, werd geëngageerd als curator van het Barokjaar in Antwerpen. Het Barokjaar dat de opstart wordt van het prestigieuze tentoonstellingsproject "Beleef de Vlaamse Meesters" rond Rubens, Bruegel en de Vlaamse Primitieven, dat van 2018 tot en met 2020 loopt in heel Vlaanderen, kampt blijkbaar met een aantal problemen. Nu zou, amper een goed jaar voor de opening de met de grote trom binnengehaalde essayist Teju Cole het zijn afgestapt. Dit zou al enkele weken terug zijn gebeurd, maar tot hiertoe werd daarover niet bericht. We slaagden er niet in om hem te bereiken. Hij zou wel al een voorschot van 66.000 euro hebben ontvangen. Het hoeft geen betoog dat het verdwijnen van de curator op dit tijdstip voor complicaties zorgt. Ook wegens het feit dat grote tentoonstellingen best jaren op voorhand worden voorbereid, zeker als het om Oude Meesters gaat. Immers, heel wat gerenommeerde musea zijn lang niet zo happig meer om belangrijke werken uit hun collectie te ontlenen. Omwille van het feit dat deze werken fragiel zijn en omdat de uitlening dan zolang een hiaat vormt in hun eigen collectie. We blijven uiteraard benieuwd naar de historische inhoud van het Barokjaar waarover tot hiertoe weinig informatie werd versterkt.