BE-Alert is het nationaal verwittigingssysteem van de overheid dat burgers op de hoogte stelt van een noodsituatie via sms, e-mail of een gesproken bericht. Afgelopen nacht hadden ingeschreven burgers normaal een sms moeten krijgen, omdat er een grote storing was bij de noodnummers 100, 101 en 112. Maar volgens Antwerps gouverneur Cathy Berx heeft maar de helft van de ingeschreven een sms gehad. "Onaanvaardbaar", klinkt het. "Burgers correct informeren is op crisismomenten extra belangrijk." De panne bij de noodnummers kwam door een storing bij Proximus. Volgens het Nationaal Crisiscentrum is het mogelijk dat die panne ook gevolgen had voor de sms'en van BE-Alert. "We zijn aan het evalueren wat er fout is gelopen", aldus woordvoerder Yves Stevens. "Het klopt dat de verzending trager verlopen is, maar het is te vroeg om te spreken van een groot probleem." Ook gouverneur Berx zal de boodschap aan Proximus doorgeven. "Een aantal jaar geleden was er ook een panne en verzekerde de telecomoperator ons dat dit niet meer kon gebeuren", klinkt het. Bij Proximus zeggen ze echter dat de storing van donderdagnacht enkel impact had op de vaste telefonie, en dus niet op de sms'en. Op de website van BE-Alert staat te lezen dat de overheid andere kanalen inzet als het telefoonnetwerk overbelast is. Maar op sociale media melden heel wat gebruikers dat ze ook geen mail hebben ontvangen om melding te maken van de storing bij de hulpdiensten. Op dit moment vindt dan ook crisisoverleg plaats om te kijken wat er juist is fout gelopen en hoe dit in de toekomst vermeden kan worden. (Belga)

BE-Alert is het nationaal verwittigingssysteem van de overheid dat burgers op de hoogte stelt van een noodsituatie via sms, e-mail of een gesproken bericht. Afgelopen nacht hadden ingeschreven burgers normaal een sms moeten krijgen, omdat er een grote storing was bij de noodnummers 100, 101 en 112. Maar volgens Antwerps gouverneur Cathy Berx heeft maar de helft van de ingeschreven een sms gehad. "Onaanvaardbaar", klinkt het. "Burgers correct informeren is op crisismomenten extra belangrijk." De panne bij de noodnummers kwam door een storing bij Proximus. Volgens het Nationaal Crisiscentrum is het mogelijk dat die panne ook gevolgen had voor de sms'en van BE-Alert. "We zijn aan het evalueren wat er fout is gelopen", aldus woordvoerder Yves Stevens. "Het klopt dat de verzending trager verlopen is, maar het is te vroeg om te spreken van een groot probleem." Ook gouverneur Berx zal de boodschap aan Proximus doorgeven. "Een aantal jaar geleden was er ook een panne en verzekerde de telecomoperator ons dat dit niet meer kon gebeuren", klinkt het. Bij Proximus zeggen ze echter dat de storing van donderdagnacht enkel impact had op de vaste telefonie, en dus niet op de sms'en. Op de website van BE-Alert staat te lezen dat de overheid andere kanalen inzet als het telefoonnetwerk overbelast is. Maar op sociale media melden heel wat gebruikers dat ze ook geen mail hebben ontvangen om melding te maken van de storing bij de hulpdiensten. Op dit moment vindt dan ook crisisoverleg plaats om te kijken wat er juist is fout gelopen en hoe dit in de toekomst vermeden kan worden. (Belga)