Het noodlijdende South African Airways vliegt al sinds 2011 in de rode cijfers, maar het staatsbedrijf kon dankzij een infuus van de Zuid-Afrikaanse overheid altijd blijven voortwerken. Eind vorig jaar werd het bedrijf nog onder bescherming tegen schuldeisers geplaatst en werkte de regering een reddingsplan uit nadat bleek dat SAA de lonen van het personeel niet langer kon betalen. De overheid zou nu opnieuw 10 miljard rand in de luchtvaartmaatschappij moeten pompen, maar ziet daarvan af, klinkt het dinsdag. Door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus is het vliegverkeer nagenoeg stilgevallen, waardoor de situatie bij het bedrijf nog verslechterd is. "De overheid is niet bij machte fondsen te genereren om het reddingsplan te blijven financieren", liet de overheid in een brief aan de voorlopige bewindvoerders van SAA weten. Volgens analisten betekent die beslissing het einde van de Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij. South African Airways stelt 5.200 mensen tewerk. (Belga)

Het noodlijdende South African Airways vliegt al sinds 2011 in de rode cijfers, maar het staatsbedrijf kon dankzij een infuus van de Zuid-Afrikaanse overheid altijd blijven voortwerken. Eind vorig jaar werd het bedrijf nog onder bescherming tegen schuldeisers geplaatst en werkte de regering een reddingsplan uit nadat bleek dat SAA de lonen van het personeel niet langer kon betalen. De overheid zou nu opnieuw 10 miljard rand in de luchtvaartmaatschappij moeten pompen, maar ziet daarvan af, klinkt het dinsdag. Door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus is het vliegverkeer nagenoeg stilgevallen, waardoor de situatie bij het bedrijf nog verslechterd is. "De overheid is niet bij machte fondsen te genereren om het reddingsplan te blijven financieren", liet de overheid in een brief aan de voorlopige bewindvoerders van SAA weten. Volgens analisten betekent die beslissing het einde van de Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij. South African Airways stelt 5.200 mensen tewerk. (Belga)