Er is volgens Meulenijzer nog steeds een gebrek aan beschermingsmateriaal in de thuiszorg. "Hulpverleners kunnen niet beschikken over een beschermingskit per patiënt", zegt het Leuvense sp.a-lid. "Zo worden handschoenen vaak los en per stuk vervoerd tussen de patiënten. Dat is in mijn ogen een veiligheidsrisico." Meulenijzer heeft besloten om zelf een station met beschermingsmaterialen uit te rusten aan de ingang van haar woning. "Voor mezelf, mijn mantelzorgers en hulpverleners beschikt dat station over voldoende en steriele materialen die de woning niet verlaten. Dat kost mij minstens 250 euro per maand. Ik ijver voor een terugbetaling van die kosten. Het Vlaams Patiëntenplatform deed al een gelijkaardige oproep." Voor de aankoop van materialen wordt vooral gerekend op de verantwoordelijkheid van de cliënt zelf. "Die tendens van zelfregie en -zorg zien we al een hele tijd in de gehandicaptensector, maar dat is geen evidentie voor personen met een beperking. Ik vraag het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap om een groepsaankoop met beschermingsmaterialen te organiseren." Volgens Meulenijzer is er onvoldoende kennis over beschermingsmaterialen bij hulpverleners zonder medische opleiding. "Drie van mijn assistenten hadden hun masker binnenstebuiten en ondersteboven aan. Filmpjes op YouTube zijn niet voldoende om de hulpverleners te informeren. Ik doe een oproep aan het Riziv voor individuele opleidingen." (Belga)

Er is volgens Meulenijzer nog steeds een gebrek aan beschermingsmateriaal in de thuiszorg. "Hulpverleners kunnen niet beschikken over een beschermingskit per patiënt", zegt het Leuvense sp.a-lid. "Zo worden handschoenen vaak los en per stuk vervoerd tussen de patiënten. Dat is in mijn ogen een veiligheidsrisico." Meulenijzer heeft besloten om zelf een station met beschermingsmaterialen uit te rusten aan de ingang van haar woning. "Voor mezelf, mijn mantelzorgers en hulpverleners beschikt dat station over voldoende en steriele materialen die de woning niet verlaten. Dat kost mij minstens 250 euro per maand. Ik ijver voor een terugbetaling van die kosten. Het Vlaams Patiëntenplatform deed al een gelijkaardige oproep." Voor de aankoop van materialen wordt vooral gerekend op de verantwoordelijkheid van de cliënt zelf. "Die tendens van zelfregie en -zorg zien we al een hele tijd in de gehandicaptensector, maar dat is geen evidentie voor personen met een beperking. Ik vraag het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap om een groepsaankoop met beschermingsmaterialen te organiseren." Volgens Meulenijzer is er onvoldoende kennis over beschermingsmaterialen bij hulpverleners zonder medische opleiding. "Drie van mijn assistenten hadden hun masker binnenstebuiten en ondersteboven aan. Filmpjes op YouTube zijn niet voldoende om de hulpverleners te informeren. Ik doe een oproep aan het Riziv voor individuele opleidingen." (Belga)