Tijdens de lockdownperiode is iedereen nog meer digitaal aanwezig. Doordat veel winkels gesloten zijn, bestellen mensen vaker online. Bijgevolg bankieren ze ook vaker online. Het ideale scenario voor phishing, internetfraude waarbij persoonlijke gegevens misbruikt worden. Google detecteert wereldwijd dagelijks 18 miljoen phishing- en malwaremails over corona. Het onveiligheidsgevoel online neemt daarom bij veel mensen toe. Een bevraging van onderzoeksbureau Indiville in opdracht van Febelfin, afgenomen tussen 7 en 10 april bij 1.183 respondenten, laat zien dat vier op tien Belgen zich online minder veilig voelen sinds het uitbreken van de pandemie. 39 procent verklaart afgelopen maand een phishingbericht te hebben ontvangen. Opvallend is dat 18- tot 34-jarigen het minst voorzichtig zijn. Ook bedrijven blijven niet gespaard. Medewerkers uit de departementen management, financiën en sales klikken het vaakst door op phishingmails. Vanaf 4 mei loopt een nieuwe campagne tegen phishing. Onder anderen Leah Thys en Thomas Vanderveken leenden hun gezicht aan de phishingcampagne. Lenen is het juiste woord aangezien Febelfin een beroep deed op deepfaketechnologie. De hoofden van Leah Thys en Thomas Vanderveken werden via artificiële intelligentie kunstmatig in de campagne geplakt. Het resultaat is compleet fake, net zoals de vraag van een bank om je codes online te delen. Meer informatie over phishing vind je op www.beschermjezelfonline.be. (Belga)

Tijdens de lockdownperiode is iedereen nog meer digitaal aanwezig. Doordat veel winkels gesloten zijn, bestellen mensen vaker online. Bijgevolg bankieren ze ook vaker online. Het ideale scenario voor phishing, internetfraude waarbij persoonlijke gegevens misbruikt worden. Google detecteert wereldwijd dagelijks 18 miljoen phishing- en malwaremails over corona. Het onveiligheidsgevoel online neemt daarom bij veel mensen toe. Een bevraging van onderzoeksbureau Indiville in opdracht van Febelfin, afgenomen tussen 7 en 10 april bij 1.183 respondenten, laat zien dat vier op tien Belgen zich online minder veilig voelen sinds het uitbreken van de pandemie. 39 procent verklaart afgelopen maand een phishingbericht te hebben ontvangen. Opvallend is dat 18- tot 34-jarigen het minst voorzichtig zijn. Ook bedrijven blijven niet gespaard. Medewerkers uit de departementen management, financiën en sales klikken het vaakst door op phishingmails. Vanaf 4 mei loopt een nieuwe campagne tegen phishing. Onder anderen Leah Thys en Thomas Vanderveken leenden hun gezicht aan de phishingcampagne. Lenen is het juiste woord aangezien Febelfin een beroep deed op deepfaketechnologie. De hoofden van Leah Thys en Thomas Vanderveken werden via artificiële intelligentie kunstmatig in de campagne geplakt. Het resultaat is compleet fake, net zoals de vraag van een bank om je codes online te delen. Meer informatie over phishing vind je op www.beschermjezelfonline.be. (Belga)