Een vorige studie door Thomas More en Comeos in mei registreerde een sterke toename in online aankopen. Vooral bloemen en planten, kledij en verzorgingsproducten werden tijdens de lockdown meer online gekocht. De toename was merkbaar over alle leeftijden, maar vooral zestigplussers ontdekten e-commerce ten volle. Nu de winkels opnieuw open zijn, gaat het tweede deel van het onderzoek van start. De initiatiefnemers onderzoeken onder meer of e-commerce dezelfde hoge toppen blijft scheren als tijdens de lockdown en of consumenten de fysieke winkels die ze online leerden kennen ook effectief gaan bezoeken. De bedoeling van het onderzoek is om vraag en aanbod beter op elkaar te kunnen afstemmen. Met de resultaten willen de onderzoekers retailers gericht adviseren en ondersteunen om in hun dienstverlening tegemoet te komen aan de huidige en toekomstige noden van de consument. Consumenten en retailers worden op drie momenten bevraagd: tijdens de volledige lockdown, bij een gedeeltelijke opening van de winkels en tijdens het "nieuwe normaal" wanneer de maatregelen opgeheven worden. De tweede vragenlijst werd zaterdag gelanceerd op www.thomasmore.be/koopgedrag. Invullen duurt ongeveer 10 minuten. (Belga)

Een vorige studie door Thomas More en Comeos in mei registreerde een sterke toename in online aankopen. Vooral bloemen en planten, kledij en verzorgingsproducten werden tijdens de lockdown meer online gekocht. De toename was merkbaar over alle leeftijden, maar vooral zestigplussers ontdekten e-commerce ten volle. Nu de winkels opnieuw open zijn, gaat het tweede deel van het onderzoek van start. De initiatiefnemers onderzoeken onder meer of e-commerce dezelfde hoge toppen blijft scheren als tijdens de lockdown en of consumenten de fysieke winkels die ze online leerden kennen ook effectief gaan bezoeken. De bedoeling van het onderzoek is om vraag en aanbod beter op elkaar te kunnen afstemmen. Met de resultaten willen de onderzoekers retailers gericht adviseren en ondersteunen om in hun dienstverlening tegemoet te komen aan de huidige en toekomstige noden van de consument. Consumenten en retailers worden op drie momenten bevraagd: tijdens de volledige lockdown, bij een gedeeltelijke opening van de winkels en tijdens het "nieuwe normaal" wanneer de maatregelen opgeheven worden. De tweede vragenlijst werd zaterdag gelanceerd op www.thomasmore.be/koopgedrag. Invullen duurt ongeveer 10 minuten. (Belga)