Black Friday is een relatief recent koopjesdagfenomeen dat sinds 2017 echt geïntroduceerd werd in ons land. Het komt overwaaien uit de Verenigde Staten, waar de dagen na Thanksgiving (vandaag/donderdag) traditioneel gepaard gaan met een gigantische koopwoede. Ook de Belgische webwinkels moesten mee in de Black Friday-hype, aangezien de Belgische consumenten het verschijnsel zagen opduiken bij buitenlandse webwinkels. "Voor de Belgische winkels, zowel online als offline, zat er daardoor niets anders op dan volgen en in de periode rond Thanksgiving kortingen aan te bieden", zegt Geeroms. "Mensen die traditioneel al Sinterklaas- en Kerstmisaankopen planden in september of oktober, schoven dat nu door naar eind november, omdat ze rond die periode grote kortingen verwachten." Door de coronacrisis heeft een nog groter deel van de bevolking de weg gevonden naar online winkels. "Ook ouderen die nooit eerder online winkelden, zochten nu voor het eerst online hun gading", zegt Geeroms. Die trend zal zich dus ook doorzetten in aanloop naar de feestdagen. De afgelopen dagen en weken kwamen er zowel van bedrijven als van consumenten klachten over de dienstverlening van bpost. Het dwong onder meer Hema en Bol.com er al toe om een deel van hun geplande promoties terug te schroeven, zoals De Tijd woensdag berichtte. Geeroms heeft geen weet van andere webwinkels die dezelfde beslissing namen, maar bevestigt de problemen bij bpost. "We hebben onze leden dan ook al lang geleden aangespoord transparant te zijn tegenover hun klanten en op te roepen tijdig te bestellen", zegt het BeCommerce-hoofd. "Maar daarnaast is het inderdaad wel zo dat bpost zijn organisatiecultuur moet herdenken. Bij andere koeriersbedrijven lukt dit wel: zij denken in functie van de klant, maar bpost lijkt niet te beschikken over dezelfde wendbaarheid." Voor de fysieke winkels die als "niet-essentieel" geboekstaafd staan en die anders hun graantje meepikken van Black Friday, is het tandenknarsen in deze coronatijden. Zelfstandigenorganisatie NSZ roept de consument donderdag dan ook op om meer dan ooit lokaal te kopen. "Laat u niet verleiden door de kortingen van Black Friday, want te vaak zijn dit geen effectieve kortingen", klinkt het. "Steun liever de lokale handelaar die eerstdaags de deuren wellicht weer mag openen. Zeker als u online bestelt bij de grote spelers, is de kans heel groot dat u uw koopwaar sneller fysiek lokaal kan kopen." Uit een bevraging bij de eigen leden blijkt dat 7 op de 10 handelaars niet deelneemt aan Black Friday. (Belga)

Black Friday is een relatief recent koopjesdagfenomeen dat sinds 2017 echt geïntroduceerd werd in ons land. Het komt overwaaien uit de Verenigde Staten, waar de dagen na Thanksgiving (vandaag/donderdag) traditioneel gepaard gaan met een gigantische koopwoede. Ook de Belgische webwinkels moesten mee in de Black Friday-hype, aangezien de Belgische consumenten het verschijnsel zagen opduiken bij buitenlandse webwinkels. "Voor de Belgische winkels, zowel online als offline, zat er daardoor niets anders op dan volgen en in de periode rond Thanksgiving kortingen aan te bieden", zegt Geeroms. "Mensen die traditioneel al Sinterklaas- en Kerstmisaankopen planden in september of oktober, schoven dat nu door naar eind november, omdat ze rond die periode grote kortingen verwachten." Door de coronacrisis heeft een nog groter deel van de bevolking de weg gevonden naar online winkels. "Ook ouderen die nooit eerder online winkelden, zochten nu voor het eerst online hun gading", zegt Geeroms. Die trend zal zich dus ook doorzetten in aanloop naar de feestdagen. De afgelopen dagen en weken kwamen er zowel van bedrijven als van consumenten klachten over de dienstverlening van bpost. Het dwong onder meer Hema en Bol.com er al toe om een deel van hun geplande promoties terug te schroeven, zoals De Tijd woensdag berichtte. Geeroms heeft geen weet van andere webwinkels die dezelfde beslissing namen, maar bevestigt de problemen bij bpost. "We hebben onze leden dan ook al lang geleden aangespoord transparant te zijn tegenover hun klanten en op te roepen tijdig te bestellen", zegt het BeCommerce-hoofd. "Maar daarnaast is het inderdaad wel zo dat bpost zijn organisatiecultuur moet herdenken. Bij andere koeriersbedrijven lukt dit wel: zij denken in functie van de klant, maar bpost lijkt niet te beschikken over dezelfde wendbaarheid." Voor de fysieke winkels die als "niet-essentieel" geboekstaafd staan en die anders hun graantje meepikken van Black Friday, is het tandenknarsen in deze coronatijden. Zelfstandigenorganisatie NSZ roept de consument donderdag dan ook op om meer dan ooit lokaal te kopen. "Laat u niet verleiden door de kortingen van Black Friday, want te vaak zijn dit geen effectieve kortingen", klinkt het. "Steun liever de lokale handelaar die eerstdaags de deuren wellicht weer mag openen. Zeker als u online bestelt bij de grote spelers, is de kans heel groot dat u uw koopwaar sneller fysiek lokaal kan kopen." Uit een bevraging bij de eigen leden blijkt dat 7 op de 10 handelaars niet deelneemt aan Black Friday. (Belga)