De maximumsnelheid in de Brusselse vijfhoek bedroeg 30 km/u, maar met de omvorming tot een woonerf is die nu beperkt tot 20 km/u. Het grote verschil is dat voetgangers en fietsers voorrang krijgen op de wagens. Zo mogen voetgangers nu de volledige breedte van de openbare weg gebruiken, niet alleen de voetpaden. De omvorming van de vijfhoek tot één coherente woonerf is mede het gevolg van de coronacrisis, want het moet fietsers en voetgangers extra ruimte geven om de sociale afstand te bewaren. "De mensen ontwaken uit quarantaine en mogen steeds meer naar buiten komen, maar dat willen we op een veilige manier doen. Mensen kunnen hierdoor voldoende ruimte innemen nu de winkels en bedrijven open gaan", vertelde Brussels schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) bij de voorstelling afgelopen vrijdag. Maar voor het stadsbestuur en de gewestregering past het woonerf ook binnen hun visie op de hoofdstad en binnen het gewestelijk Good Move-plan, waarbij de focus op zachte mobiliteit ligt. Voor Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt is Brussel-stad alvast "een voorbeeldleerling". (Belga)

De maximumsnelheid in de Brusselse vijfhoek bedroeg 30 km/u, maar met de omvorming tot een woonerf is die nu beperkt tot 20 km/u. Het grote verschil is dat voetgangers en fietsers voorrang krijgen op de wagens. Zo mogen voetgangers nu de volledige breedte van de openbare weg gebruiken, niet alleen de voetpaden. De omvorming van de vijfhoek tot één coherente woonerf is mede het gevolg van de coronacrisis, want het moet fietsers en voetgangers extra ruimte geven om de sociale afstand te bewaren. "De mensen ontwaken uit quarantaine en mogen steeds meer naar buiten komen, maar dat willen we op een veilige manier doen. Mensen kunnen hierdoor voldoende ruimte innemen nu de winkels en bedrijven open gaan", vertelde Brussels schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) bij de voorstelling afgelopen vrijdag. Maar voor het stadsbestuur en de gewestregering past het woonerf ook binnen hun visie op de hoofdstad en binnen het gewestelijk Good Move-plan, waarbij de focus op zachte mobiliteit ligt. Voor Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt is Brussel-stad alvast "een voorbeeldleerling". (Belga)