Informatieplatform WAT WAT zag het aantal paginaclicks stijgen naar records. Het totaal aantal paginaweergaves op watwat.be steeg tussen 1 september en 19 oktober met 130 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er wordt vooral gezocht naar informatie over het coronavirus: meer dan de helft van de artikels in de top tien van meest bezochte pagina's gaan over corona. Ook thema's die sterk in de actualiteit aanwezig zijn, komen vaak terug in de cijfers. Opvallend is dat veel jongeren op zoek gaan naar informatie over sexting. In september werd er maar liefst 17.000 keer geklikt op specifieke content over sexting, het hoogste aantal sinds de lancering van het platform WAT WAT. Ook de hulplijn Awel zag in september en oktober het aantal oproepen stijgen, met 30 procent in vergelijking met het jaar voordien. Het is duidelijk dat de coronaperiode ertoe leidt dat veel meer jongeren zich depressief of angstig voelen. Zorgwekkend is ook het toenemend aantal contacten over zelfmoord. "We merken nu al de impact van de tweede coronagolf," aldus Sibille Declercq, Coördinator van Awel. "Veel jongeren voelen zich niet goed in hun vel door de crisis. Het is belangrijk dat we dit nauw blijven opvolgen." Om beide platformen beter te ondersteunen trekt Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) extra middelen uit. Dat kondigde hij woensdagavond aan in "Vandaag" op Eén. De minister voorziet elk jaar 100.000 euro voor WAT WAT en 75.000 euro voor Awel, bovenop de bestaande subsidies. Tijdens de eerste coronagolf trok de minister al extra middelen uit, deze worden nu dus structureel. "Meer dan ooit moeten we inzetten op duidelijke jongerencommunicatie", aldus Dalle. "Het is belangrijk dat jongeren een uitlaatklep vinden om gevoelens te ventileren en waar nodig de juiste hulp vinden. Daarnaast hebben veel kinderen en jongeren nood aan een luisterend oor waar ze, al dan niet anoniem, hun bezorgdheden en angsten kwijt kunnen. De wereld staat ook niet stil door corona. Jongeren groeien op in een steeds meer digitale wereld, veel jongeren zitten met vragen over bijvoorbeeld sexting. Communicatie op hun maat over thema's waar zij van wakker liggen is cruciaal." (Belga)

Informatieplatform WAT WAT zag het aantal paginaclicks stijgen naar records. Het totaal aantal paginaweergaves op watwat.be steeg tussen 1 september en 19 oktober met 130 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er wordt vooral gezocht naar informatie over het coronavirus: meer dan de helft van de artikels in de top tien van meest bezochte pagina's gaan over corona. Ook thema's die sterk in de actualiteit aanwezig zijn, komen vaak terug in de cijfers. Opvallend is dat veel jongeren op zoek gaan naar informatie over sexting. In september werd er maar liefst 17.000 keer geklikt op specifieke content over sexting, het hoogste aantal sinds de lancering van het platform WAT WAT. Ook de hulplijn Awel zag in september en oktober het aantal oproepen stijgen, met 30 procent in vergelijking met het jaar voordien. Het is duidelijk dat de coronaperiode ertoe leidt dat veel meer jongeren zich depressief of angstig voelen. Zorgwekkend is ook het toenemend aantal contacten over zelfmoord. "We merken nu al de impact van de tweede coronagolf," aldus Sibille Declercq, Coördinator van Awel. "Veel jongeren voelen zich niet goed in hun vel door de crisis. Het is belangrijk dat we dit nauw blijven opvolgen." Om beide platformen beter te ondersteunen trekt Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) extra middelen uit. Dat kondigde hij woensdagavond aan in "Vandaag" op Eén. De minister voorziet elk jaar 100.000 euro voor WAT WAT en 75.000 euro voor Awel, bovenop de bestaande subsidies. Tijdens de eerste coronagolf trok de minister al extra middelen uit, deze worden nu dus structureel. "Meer dan ooit moeten we inzetten op duidelijke jongerencommunicatie", aldus Dalle. "Het is belangrijk dat jongeren een uitlaatklep vinden om gevoelens te ventileren en waar nodig de juiste hulp vinden. Daarnaast hebben veel kinderen en jongeren nood aan een luisterend oor waar ze, al dan niet anoniem, hun bezorgdheden en angsten kwijt kunnen. De wereld staat ook niet stil door corona. Jongeren groeien op in een steeds meer digitale wereld, veel jongeren zitten met vragen over bijvoorbeeld sexting. Communicatie op hun maat over thema's waar zij van wakker liggen is cruciaal." (Belga)