Als moederbedrijf speelt Lufthansa een cruciale rol in de toekomst van Brussels Airlines, dat dinsdag een zwaar herstructureringsplan aankondigde waarbij duizend jobs op de tocht komen te staan. Er is ook dringend nood aan staatssteun, maar de Duitse maatschappij wil niet van overheidsinmenging weten. "Je kan moeilijk zeggen: de overheid moet tussenkomen in een privaat bedrijf, maar voor de rest hebben we geen verantwoording af te leggen. Dat gaat niet", zei De Croo. "Ik heb Spohr duidelijk gemaakt dat we mekaar moeten zien in Brussel en we gaan dat vrijdag doen." Lufthansa houdt het been stijf, maar De Croo hoopt op "redelijkheid". "Op een bepaald moment denk ik dat de nood hoog zal zijn. En als de nood hoog is in een onderhandeling, ook in de Duitse, dan denk ik wel dat we op een bepaald moment tot redelijkheid moeten komen", zei de minister. De Croo verwees naar de onderhandelingen die Lufthansa parallel voert met de Duitse en Oostenrijkse overheden. Er zal een oplossing moeten komen "waarin die drie landen zich kunnen vinden", betoogde de minister. Hij heeft naar eigen zeggen bijna dagelijks contact met zijn Duitse en Oostenrijkse collega's. "Natuurlijk zorgen we ervoor dat we niet uit elkaar worden gespeeld." Intussen meldt de krant La Libre Belgique dat de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) had voorgesteld om, onder voorwaarden, een participatie van 25 procent en één aandeel te nemen in het kapitaal van Brussels Airlines. Dat komt neer op een blokkeringsminderheid. Lufthansa zou dat voorstel maandagavond afgewimpeld hebben. (Belga)

Als moederbedrijf speelt Lufthansa een cruciale rol in de toekomst van Brussels Airlines, dat dinsdag een zwaar herstructureringsplan aankondigde waarbij duizend jobs op de tocht komen te staan. Er is ook dringend nood aan staatssteun, maar de Duitse maatschappij wil niet van overheidsinmenging weten. "Je kan moeilijk zeggen: de overheid moet tussenkomen in een privaat bedrijf, maar voor de rest hebben we geen verantwoording af te leggen. Dat gaat niet", zei De Croo. "Ik heb Spohr duidelijk gemaakt dat we mekaar moeten zien in Brussel en we gaan dat vrijdag doen." Lufthansa houdt het been stijf, maar De Croo hoopt op "redelijkheid". "Op een bepaald moment denk ik dat de nood hoog zal zijn. En als de nood hoog is in een onderhandeling, ook in de Duitse, dan denk ik wel dat we op een bepaald moment tot redelijkheid moeten komen", zei de minister. De Croo verwees naar de onderhandelingen die Lufthansa parallel voert met de Duitse en Oostenrijkse overheden. Er zal een oplossing moeten komen "waarin die drie landen zich kunnen vinden", betoogde de minister. Hij heeft naar eigen zeggen bijna dagelijks contact met zijn Duitse en Oostenrijkse collega's. "Natuurlijk zorgen we ervoor dat we niet uit elkaar worden gespeeld." Intussen meldt de krant La Libre Belgique dat de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) had voorgesteld om, onder voorwaarden, een participatie van 25 procent en één aandeel te nemen in het kapitaal van Brussels Airlines. Dat komt neer op een blokkeringsminderheid. Lufthansa zou dat voorstel maandagavond afgewimpeld hebben. (Belga)