De onderzoekers achter de motivatiebarometer concluderen op basis van een vignettenstudie met bijna 16.000 respondenten dat de komende maanden een motiverende campagne nuttig kan zijn om zeker te zijn dat minstens 70 procent van de bevolking zich wil laten vaccineren. Dat is vooralsnog het geval, blijkt uit eerste peilingen. Maar de vaccinatiecampagne zal waarschijnlijk tot het einde van het jaar duren en het is niet uitgesloten dat bepaalde gebeurtenissen de vaccinatiebereidheid onder druk zetten. Een motivatiecampagne moet de nadruk leggen op solidariteit. Mensen houden best een geliefde voor ogen voor wie ze zich willen laten vaccineren. Een verbindende slogan kan helpen. Beleidsmakers kiezen dus best niet voor externe voordelen zoals een vaccinatiepaspoort. "Zo geef je mogelijk de ijdele hoop dat je recht zou krijgen op enkele privileges", zegt Vansteenkiste. "Alsof je een deel van je persoonlijke vrijheid terug krijgt." Dat zal niet het geval zijn, dus "moeten we spreken van een verhaal van collectieve vrijheid. Het is samen uit, samen thuis en we moeten samen proberen om de vaccinatiegraad van 70 procent te bereiken. Daarna kunnen we allemaal samen genieten van de extra vrijheid." Bovendien is er - zeker in de begindagen van de vaccinatiecampagne - geen nood aan externe voordelen zoals een vaccinatiepaspoort. "Het aanbod is kleiner dan de vraag", zegt Vansteenkiste. "Het zou dus mogelijk spanningen geven rond wie eerst aan bod komt." (Belga)

De onderzoekers achter de motivatiebarometer concluderen op basis van een vignettenstudie met bijna 16.000 respondenten dat de komende maanden een motiverende campagne nuttig kan zijn om zeker te zijn dat minstens 70 procent van de bevolking zich wil laten vaccineren. Dat is vooralsnog het geval, blijkt uit eerste peilingen. Maar de vaccinatiecampagne zal waarschijnlijk tot het einde van het jaar duren en het is niet uitgesloten dat bepaalde gebeurtenissen de vaccinatiebereidheid onder druk zetten. Een motivatiecampagne moet de nadruk leggen op solidariteit. Mensen houden best een geliefde voor ogen voor wie ze zich willen laten vaccineren. Een verbindende slogan kan helpen. Beleidsmakers kiezen dus best niet voor externe voordelen zoals een vaccinatiepaspoort. "Zo geef je mogelijk de ijdele hoop dat je recht zou krijgen op enkele privileges", zegt Vansteenkiste. "Alsof je een deel van je persoonlijke vrijheid terug krijgt." Dat zal niet het geval zijn, dus "moeten we spreken van een verhaal van collectieve vrijheid. Het is samen uit, samen thuis en we moeten samen proberen om de vaccinatiegraad van 70 procent te bereiken. Daarna kunnen we allemaal samen genieten van de extra vrijheid." Bovendien is er - zeker in de begindagen van de vaccinatiecampagne - geen nood aan externe voordelen zoals een vaccinatiepaspoort. "Het aanbod is kleiner dan de vraag", zegt Vansteenkiste. "Het zou dus mogelijk spanningen geven rond wie eerst aan bod komt." (Belga)