Om de vijf jaar wordt er een herdenking van de treinramp georganiseerd vanuit de provincies Vlaams- en Waals-Brabant. De tussenliggende jaren organiseert de stad Halle een plechtigheid in herdenking van de treinramp in deelgemeente Buizingen. Maar dit jaar zal er dus geen officiële plechtigheid zijn "Omwille van de coronapandemie en de geldende maatregelen, hebben we besloten geen ceremonie te organiseren", aldus Marc Snoeck (sp.a), de Halse burgemeester. "We gaan wel bloemen neerleggen, maar er zullen geen speeches gegeven worden." De treinramp van 15 februari 2010 behoort tot de dodelijkste uit de geschiedenis van de Belgische spoorwegen. Twee treinen botsten bijna frontaal tegen elkaar, nadat één van de bestuurders door een rood sein gereden had. Een deel van de schuld lag echter ook bij spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Eind januari werd Infrabel nog in beroep veroordeeld tot een boete van 330.000 euro, waarvan de helft met uitstel, voor zijn rol in de ramp. Enkel de spoornetbeheerder had beroep aangetekend tegen het vonnis van de politierechtbank van eind 2019. De treinramp vond plaats vlakbij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar 's Gravenbrakel botste om 8.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan negentien mensen, terwijl honderden personen gewond raakten. (Belga)

Om de vijf jaar wordt er een herdenking van de treinramp georganiseerd vanuit de provincies Vlaams- en Waals-Brabant. De tussenliggende jaren organiseert de stad Halle een plechtigheid in herdenking van de treinramp in deelgemeente Buizingen. Maar dit jaar zal er dus geen officiële plechtigheid zijn "Omwille van de coronapandemie en de geldende maatregelen, hebben we besloten geen ceremonie te organiseren", aldus Marc Snoeck (sp.a), de Halse burgemeester. "We gaan wel bloemen neerleggen, maar er zullen geen speeches gegeven worden." De treinramp van 15 februari 2010 behoort tot de dodelijkste uit de geschiedenis van de Belgische spoorwegen. Twee treinen botsten bijna frontaal tegen elkaar, nadat één van de bestuurders door een rood sein gereden had. Een deel van de schuld lag echter ook bij spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Eind januari werd Infrabel nog in beroep veroordeeld tot een boete van 330.000 euro, waarvan de helft met uitstel, voor zijn rol in de ramp. Enkel de spoornetbeheerder had beroep aangetekend tegen het vonnis van de politierechtbank van eind 2019. De treinramp vond plaats vlakbij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar 's Gravenbrakel botste om 8.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan negentien mensen, terwijl honderden personen gewond raakten. (Belga)