Coronavirus – Federale corona-infolijn verwerkte vorig jaar 780.000 oproepen

Coronavirus - Federale corona-infolijn verwerkte vorig jaar 780.000 oproepen © belga

(Belga) De federale corona-infolijn heeft vorig jaar in totaal zo’n 780.000 oproepen verwerkt. Dat meldt Yves Stevens, woordvoerder van het Nationaal Crisiscentrum. Sinds het begin van de coronacrisis kreeg de infolijn 1,54 miljoen oproepen.

De gratis infolijn voor vragen rond het coronavirus ging op 3 februari 2020 van start, op dezelfde dag dat ook de website info-coronavirus.be online kwam. Net als in 2020 bleek de infolijn ook in 2021 druk bevraagd, met een lichte toename van het aantal oproepen van 761.188 in 2020 tot circa 780.000 in 2021. Het aantal oproepen nam telkens een hoge vlucht na een Overlegcomité, ongeacht of er toen nieuwe beslissingen werden genomen of niet. De piekmomenten in 2021 waren eind oktober toen beslist werd tot de uitbreiding van de mondmaskerplicht en het Corona Safe Ticket en in november toen burgers vooral op zoek waren naar informatie omtrent de eindejaarsperiode. Ook in juni en juli werd een piek in het aantal oproepen vastgesteld, toen waren burgers vooral op zoek naar informatie omtrent reizen. Anderzijds registreerde het Nationaal Crisiscentrum ook kalmere periodes. Dat was onder meer het geval begin 2021, toen de coronamaatregelen nauwelijks wijzigden en begin september toen een aantal beperkingen wegvielen. De federale corona-infolijn is zeven dagen op zeven bereikbaar op het nummer 0800/14.689, telkens van 9 tot 18 uur. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content