De KU Leuven en de Université catholique de Louvain (UCL) bevroegen 2.000 mensen. Het onderzoek duurt nog tot het einde van deze maand, maar de gevolgen van af- of uitstel van zorg tijdens de coronacrisis zijn nu al bekend. Een op de vijf patiënten geeft aan dat zijn of haar gezondheid de voorbije drie maanden verslechterde. Bij vijftien procent gaat het zelfs om een sterke achteruitgang. Negen op de tien respondenten gaven aan dat hun voor de uitbraak van de coronacrisis vastgelegde afspraak geannuleerd werd. In de helft van de gevallen ging het om een bezoek bij een specialist, in twintig procent bij een huisarts. Vaak ging het initiatief uit van de gezondheidswerkers, maar patiënten bleven ook zelf weg uit angst om besmet te worden. Van de ondervraagden zegt twee op de drie tijdens de coronacrisis geen arts te consulteren of alleen bij ernstige problemen. Tien procent wil niet verder gaan dan een telefonische consultatie. Veertig procent verklaarde tijdens de voorbije maanden te zijn geconfronteerd met een nieuw gezondheidsprobleem waarvoor ze in niet-coronatijden een specialist zouden raadplegen, terwijl ze dat nu niet doen. Slechts een kwart van de geannuleerde afspraken kreeg een nieuwe datum. (Belga)

De KU Leuven en de Université catholique de Louvain (UCL) bevroegen 2.000 mensen. Het onderzoek duurt nog tot het einde van deze maand, maar de gevolgen van af- of uitstel van zorg tijdens de coronacrisis zijn nu al bekend. Een op de vijf patiënten geeft aan dat zijn of haar gezondheid de voorbije drie maanden verslechterde. Bij vijftien procent gaat het zelfs om een sterke achteruitgang. Negen op de tien respondenten gaven aan dat hun voor de uitbraak van de coronacrisis vastgelegde afspraak geannuleerd werd. In de helft van de gevallen ging het om een bezoek bij een specialist, in twintig procent bij een huisarts. Vaak ging het initiatief uit van de gezondheidswerkers, maar patiënten bleven ook zelf weg uit angst om besmet te worden. Van de ondervraagden zegt twee op de drie tijdens de coronacrisis geen arts te consulteren of alleen bij ernstige problemen. Tien procent wil niet verder gaan dan een telefonische consultatie. Veertig procent verklaarde tijdens de voorbije maanden te zijn geconfronteerd met een nieuw gezondheidsprobleem waarvoor ze in niet-coronatijden een specialist zouden raadplegen, terwijl ze dat nu niet doen. Slechts een kwart van de geannuleerde afspraken kreeg een nieuwe datum. (Belga)