"We hadden gehoopt en gedacht dat die administratie niet nodig zou zijn voor bedrijven zoals winkels of magazijnen, waarvoor het duidelijk is dat niemand thuis kan werken", zegt Michel. "Dat zijn twee voorbeelden bij uitstek waar nul mensen kunnen thuiswerken." Ook begrijpt Comeos niet dat er maximaal 50 mensen in de winkel mogen, terwijl er grote winkels zijn waar normaal gezien 200 tot 400 mensen over de vloer komen. "Als je echt een grote winkel neemt, dan heeft een klant 400 vierkante meter voor zichzelf. Dat is de Ancienne Belgique voor jezelf, dat is absurd", aldus Michel. Het effect is volgens de CEO dat veel winkels met minder personeel gaan werken, waardoor mensen tijdelijk werkloos worden. Dat kost heel wat aan de maatschappij en ook voor de winkels zelf gaat het om een enorm verlies. Comeos is wel tevreden dat de winkels zelf kunnen beslissen hoe ze de afspraken organiseren. "We vreesden een monsterlijk adminstratief systeem waaraan we ons zouden moeten houden, maar de manier waarop de afspraken gemaakt moeten worden is niet gepreciseerd", zegt Michel. "We zijn groot genoeg om te weten wat we moeten doen en niet te veel mensen toe te laten in de winkel, dat doen we al een jaar." In tegenstelling tot bij de vorige sluiting van niet-essentiële winkels, moeten supermarkten geen producten uit de rekken halen. Daar heeft Comeos geen problemen mee: "Als dat ook nog geörganiseerd zou moeten worden, zou het helemaal surreëel worden", aldus Michel. Comeos verwacht dat de meeste winkels tegen zaterdagochtend een systeem klaar zullen hebben om op afspraak klanten te ontvangen, hoewel het ministerieel besluit pas vrijdag in de late namiddag werd gepubliceerd. "Het is bijna een politiek statement. De regering is niet efficiënt in wat ze moet doen, we hebben dat gezien met de maskers en met de vaccinatie. En wij kunnen ons zomaar op een aantal uren organiseren om de klanten te kunnen bedienen." (Belga)

"We hadden gehoopt en gedacht dat die administratie niet nodig zou zijn voor bedrijven zoals winkels of magazijnen, waarvoor het duidelijk is dat niemand thuis kan werken", zegt Michel. "Dat zijn twee voorbeelden bij uitstek waar nul mensen kunnen thuiswerken." Ook begrijpt Comeos niet dat er maximaal 50 mensen in de winkel mogen, terwijl er grote winkels zijn waar normaal gezien 200 tot 400 mensen over de vloer komen. "Als je echt een grote winkel neemt, dan heeft een klant 400 vierkante meter voor zichzelf. Dat is de Ancienne Belgique voor jezelf, dat is absurd", aldus Michel. Het effect is volgens de CEO dat veel winkels met minder personeel gaan werken, waardoor mensen tijdelijk werkloos worden. Dat kost heel wat aan de maatschappij en ook voor de winkels zelf gaat het om een enorm verlies. Comeos is wel tevreden dat de winkels zelf kunnen beslissen hoe ze de afspraken organiseren. "We vreesden een monsterlijk adminstratief systeem waaraan we ons zouden moeten houden, maar de manier waarop de afspraken gemaakt moeten worden is niet gepreciseerd", zegt Michel. "We zijn groot genoeg om te weten wat we moeten doen en niet te veel mensen toe te laten in de winkel, dat doen we al een jaar." In tegenstelling tot bij de vorige sluiting van niet-essentiële winkels, moeten supermarkten geen producten uit de rekken halen. Daar heeft Comeos geen problemen mee: "Als dat ook nog geörganiseerd zou moeten worden, zou het helemaal surreëel worden", aldus Michel. Comeos verwacht dat de meeste winkels tegen zaterdagochtend een systeem klaar zullen hebben om op afspraak klanten te ontvangen, hoewel het ministerieel besluit pas vrijdag in de late namiddag werd gepubliceerd. "Het is bijna een politiek statement. De regering is niet efficiënt in wat ze moet doen, we hebben dat gezien met de maskers en met de vaccinatie. En wij kunnen ons zomaar op een aantal uren organiseren om de klanten te kunnen bedienen." (Belga)