Momenteel liggen nog slechts 89 van de 434 werven stil, luidt het. Het gaat dan voornamelijk om werven van het Agentschap Wegen en Verkeer (38), De Lijn (19), De Vlaamse Waterweg (17) en de Afdeling Maritieme Toegang (13). Nog volgens de minister zijn sommige werven bovendien versneld of zelfs vervroegd uitgevoerd kunnen worden, een gevolg van de huidige, verkeersluwe toestand op de wegen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het structureel onderhoud op de E19 tussen de Craeybeckxtunnel en Mechelen-Noord (oorspronkelijk voorzien in de zomer van 2020), op de R4 tussen Melle en Merelbeke, richting Zelzate (voorzien in maart 2021) en op de E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke (voorzien in zomer van 2020). Dat sommige werven nog niet heropgestart konden worden, heeft verschillende oorzaken, aldus Peeters. Zo kan het zijn dat er onvoldoende arbeidskrachten voorhanden zijn, de levering van materialen vertraging opliep of dat de regels van social distancing niet gerespecteerd kunnen worden. Een andere oorzaak ligt bij nutsbedrijven die hun activiteiten nog niet hebben opgestart. "Dit laatste zorgt voor nodeloze vertragingen op werven waar aannemers letterlijk klaar staan om de schop in de grond te steken", zegt Peeters. Ze roept de nutsbedrijven op om waar mogelijk de werken te hervatten. Op 10 april werd een memorandum goedgekeurd tussen de overheid en de bouwbedrijven om zoveel mogelijk werven weer op te starten. Daarin is onder meer voorzien dat het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken tussenkomt in de meerkosten van de bouwondernemingen voor het woon-werkverkeer door de regels van social distancing. (Belga)

Momenteel liggen nog slechts 89 van de 434 werven stil, luidt het. Het gaat dan voornamelijk om werven van het Agentschap Wegen en Verkeer (38), De Lijn (19), De Vlaamse Waterweg (17) en de Afdeling Maritieme Toegang (13). Nog volgens de minister zijn sommige werven bovendien versneld of zelfs vervroegd uitgevoerd kunnen worden, een gevolg van de huidige, verkeersluwe toestand op de wegen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het structureel onderhoud op de E19 tussen de Craeybeckxtunnel en Mechelen-Noord (oorspronkelijk voorzien in de zomer van 2020), op de R4 tussen Melle en Merelbeke, richting Zelzate (voorzien in maart 2021) en op de E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke (voorzien in zomer van 2020). Dat sommige werven nog niet heropgestart konden worden, heeft verschillende oorzaken, aldus Peeters. Zo kan het zijn dat er onvoldoende arbeidskrachten voorhanden zijn, de levering van materialen vertraging opliep of dat de regels van social distancing niet gerespecteerd kunnen worden. Een andere oorzaak ligt bij nutsbedrijven die hun activiteiten nog niet hebben opgestart. "Dit laatste zorgt voor nodeloze vertragingen op werven waar aannemers letterlijk klaar staan om de schop in de grond te steken", zegt Peeters. Ze roept de nutsbedrijven op om waar mogelijk de werken te hervatten. Op 10 april werd een memorandum goedgekeurd tussen de overheid en de bouwbedrijven om zoveel mogelijk werven weer op te starten. Daarin is onder meer voorzien dat het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken tussenkomt in de meerkosten van de bouwondernemingen voor het woon-werkverkeer door de regels van social distancing. (Belga)