De MSC Renée, een schip dat een jaar oud is en 13.092 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) kan vervoeren, is woensdagochtend in aanvaring gekomen met de Berendrechtsluis. "Omstreeks 11.40 uur wou de MSC Renée de haven uitvaren om richting zee te vertrekken, " stelt woordvoerder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Annik Dirkx, "maar om een nog onbekende reden is het tegen de bekisting van de wielfender (een systeem van wielen aan de uiteinden van de sluis, red.) gevaren." Door de botsing liep het schip een scheur op van zo'n 10-15 meter, waardoor het niet meer zeewaardig is. De schade situeert zich wel boven de waterlijn, waardoor het de toestemming kreeg om naar het Deurganckdok te varen. Het ligt donderdagmiddag nog aangemeerd aan de containerterminal van PSA. De Berendrechtsluis, de grootste sluis ter wereld, liep volgens het havenbedrijf geen schade op en blijft volledig operationeel. Volgens het transportblad had het schip de exportlading uit Antwerpen en Rotterdam al aan boord en was het op weg naar naar de haven van Duinkerke. Het is nu aan de eigenaars en de verzekeraars om te bepalen waar en hoe het schip hersteld zal worden. (Belga)

De MSC Renée, een schip dat een jaar oud is en 13.092 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) kan vervoeren, is woensdagochtend in aanvaring gekomen met de Berendrechtsluis. "Omstreeks 11.40 uur wou de MSC Renée de haven uitvaren om richting zee te vertrekken, " stelt woordvoerder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Annik Dirkx, "maar om een nog onbekende reden is het tegen de bekisting van de wielfender (een systeem van wielen aan de uiteinden van de sluis, red.) gevaren." Door de botsing liep het schip een scheur op van zo'n 10-15 meter, waardoor het niet meer zeewaardig is. De schade situeert zich wel boven de waterlijn, waardoor het de toestemming kreeg om naar het Deurganckdok te varen. Het ligt donderdagmiddag nog aangemeerd aan de containerterminal van PSA. De Berendrechtsluis, de grootste sluis ter wereld, liep volgens het havenbedrijf geen schade op en blijft volledig operationeel. Volgens het transportblad had het schip de exportlading uit Antwerpen en Rotterdam al aan boord en was het op weg naar naar de haven van Duinkerke. Het is nu aan de eigenaars en de verzekeraars om te bepalen waar en hoe het schip hersteld zal worden. (Belga)