De minister kreeg vragen over de stand van zaken in de onderhandelingen en de eventuele steun van de overheid aan Brussels Airlines, maar bleef daarbij veelal op de vlakte. Na de ontmoeting van de regering met Lufthansa-topman Carsten Spohr waren er verschillende contacten met de Duitsers, maar de intensiteit daarvan nam de afgelopen tijd af. Wellicht omdat de Duitse maatschappij zelf met de Duitse regering en de Europese Commissie onderhandelde over steun van de overheid. Nu er daar een akkoord is, zullen de contacten opnieuw worden opgevoerd. Welke vorm van steun die eventueel wordt gegeven aan Brussels Airlines, is volgens De Croo niet het allerbelangrijkste. Het is vooral van belang dat België over een mechanisme beschikt dat het mogelijk maakt het businessplan op te volgen - een businessplan dat de Belgische luchtvaartmaatschappij opnieuw moet laten aanknopen met duurzame winst. De Croo benadrukte dat de middelen die eventueel worden vrijgemaakt, dienen voor de ontwikkeling van de activiteit in België. "De herstructureringskosten zullen moeten worden gedragen door het bedrijf en zijn moederbedrijf, en niet door de Belgische staat." Wat het herstructureringsplan betreft, liet De Croo uitschijnen dat er mogelijk zal worden afgeklopt op minder ontslagen, al is dat volgens de minister nog niet helemaal duidelijk en zijn de onderhandelingen nog aan de gang. (Belga)

De minister kreeg vragen over de stand van zaken in de onderhandelingen en de eventuele steun van de overheid aan Brussels Airlines, maar bleef daarbij veelal op de vlakte. Na de ontmoeting van de regering met Lufthansa-topman Carsten Spohr waren er verschillende contacten met de Duitsers, maar de intensiteit daarvan nam de afgelopen tijd af. Wellicht omdat de Duitse maatschappij zelf met de Duitse regering en de Europese Commissie onderhandelde over steun van de overheid. Nu er daar een akkoord is, zullen de contacten opnieuw worden opgevoerd. Welke vorm van steun die eventueel wordt gegeven aan Brussels Airlines, is volgens De Croo niet het allerbelangrijkste. Het is vooral van belang dat België over een mechanisme beschikt dat het mogelijk maakt het businessplan op te volgen - een businessplan dat de Belgische luchtvaartmaatschappij opnieuw moet laten aanknopen met duurzame winst. De Croo benadrukte dat de middelen die eventueel worden vrijgemaakt, dienen voor de ontwikkeling van de activiteit in België. "De herstructureringskosten zullen moeten worden gedragen door het bedrijf en zijn moederbedrijf, en niet door de Belgische staat." Wat het herstructureringsplan betreft, liet De Croo uitschijnen dat er mogelijk zal worden afgeklopt op minder ontslagen, al is dat volgens de minister nog niet helemaal duidelijk en zijn de onderhandelingen nog aan de gang. (Belga)