Congres katholiek onderwijs: ‘K staat ook in toekomst voor katholiek en voor kwaliteit’

Lieven Boeve © Belga Image

Op de slotdag van het ledencongres van het katholiek onderwijs zei topman Lieven Boeve dat hij zich ergert aan ‘de voortdurende polarisering van discussies in onderwijs’.

‘Wij willen een betrouwbare partner zijn van de samenleving: die mag erop rekenen dat de k van katholiek ook in de toekomst de k van kwaliteit zal blijven. Maar omgekeerd vragen we als katholiek onderwijs van deze samenleving vertrouwen, en van de overheid voldoende ruimte, rust en middelen om onze opdracht kwaliteitsvol op te nemen.’ Dat heeft Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen dinsdag gezegd in zijn slottoespraak op het ledencongres van het vrije onderwijsnet in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. Het motto van dat congres was ‘Genereus ambitieus’.

De titel van de slottoespraak luidde: ‘Gedreven, geprikkeld, gedragen’, want al wie in het katholieke onderwijs werkt is volgens de topman van dat net ‘gedreven bezig met onderwijs, geprikkeld door de vele discussies daarover, en voorstander van een beleid dat door zoveel mogelijk mensen betrokken bij ons onderwijs gedragen wordt.’

‘We willen kinderen, jongeren en volwassenen uitdagen te blijven groeien, zelfs verder dan ze zelf ooit dachten te gaan: ambitieus onderwijs voor elke leerling. Onze pedagogie van de hoop, de pedagogische vertaling van het project van de katholieke dialoogschool biedt daartoe een inspirerend kader’, aldus Boeve, ‘want hoop doet leren en leren doet hopen. Hoop maakt van onze scholen oefenplaatsen voor een open, zinvolle, verdraagzame en duurzame samenleving, waar een plaats is voor iedereen.’

Lieven Boeve zei geprikkeld – in de zin van geërgerd – te worden door ‘de overtrokken doemberichten over de kwaliteit van ons onderwijs, en de al te verregaande conclusies die in dat verband getrokken worden uit PISA-, PIRLS- en andere resultaten’ en door ‘de voortdurende polarisering van discussies in onderwijs’.

Boeve zegt in dat verband niet te willen kiezen ’tussen óf excellentie óf gelijke kansen, tussen óf welbevinden óf ambitie’. ‘Het is precies de kracht van genereus ambitieus onderwijs om beide na te streven’, aldus de topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. ‘ We hopen het beste uit elke leerling te halen, ook uit die leerling die uiteindelijk de lat niet zal halen. We mogen ons dus niet van de wijs laten brengen, maar antwoorden op doemdenkers en polemisten vanuit onze eigen sterkte, vanuit de kracht van ons verhaal. Ook als onderwijs straks een verdelend campagnethema wordt.’

Boeve riep de circa 1.500 congresgangers in Antwerpen dan ook op om gedreven te blijven werken aan de kwaliteit van hun onderwijs.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt minstens 300 miljoen euro voor scholenbouw

Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de gevolgen van de opeenvolgende niet-indexeringen volledig wegwerken voor de werkingsmiddelen en vraagt bovendien minstens 300 miljoen euro subsidie voor bijkomende scholenbouwinvesteringen, om de lange wachttijden voor subsidieaanvragen in te korten. Voor het hoger onderwijs moeten de investeringsmiddelen worden verdubbeld. Aanleiding voor deze vragen is de vaststelling dat veel scholen kreunen onder de grote toename aan leerlingen en een groeiend tekort aan middelen.

De vraag naar meer middelen is een onderdeel van de meer dan vijftig maatregelen die Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt van de volgende Vlaamse regering. De maatregelen, vervat in een memorandum voor de volgende Vlaamse regering, werden dinsdag voorgesteld op het ledencongres ‘Genereus ambitieus’ in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. ‘We stellen 54 maatregelen voor die vanuit het werkveld gevraagd worden’, zegt directeur-generaal Lieven Boeve. ‘Om kwaliteitsvol ‘ambitieus en genereus’ onderwijs te realiseren zijn er randvoorwaarden die we hebben vastgelegd in het memorandum. Ook al vergen een aantal van die maatregelen extra middelen, tegelijk is dat voor 32 daarvan – voor 6 op de 10 – niet het geval.’

Katholiek Onderwijs Vlaanderen stelt de leraar centraal. ‘We stevenen op een groot lerarentekort af, het zal er dus op aankomen om onderwijs te profileren als een aantrekkelijke sector’, zegt Lieven Boeve.

Hij dringt aan op een breed loopbaanpact met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Met een jaaropdracht voor leraren is de leraar breed inzetbaar op basis van zijn competenties en die van het lerarenteam. Ook de invulling van die teams is belangrijk. ‘Een evenwichtige samenstelling van lerarenteams bestaat uit een mix van bachelors, masters en gegradueerden’, zegt Lieven Boeve. ‘Dankzij ondersteuning door aanvangsbegeleiding en voortdurende professionalisering tijdens de carrière, kunnen we dat talent langer aan boord houden.’

Katholiek Vlaanderen herhaalt zijn pleidooi voor een campagne die het lerarenberoep moet promoten, net als het vak voor zij-instromers aantrekkelijker te maken. Dat kan door te investeren in kwaliteitsvolle verkorte trajecten en in faciliteiten voor werkstudenten en leraren-in-opleiding, en door nuttige ervaring tot 20 jaar te verrekenen voor alle vakken en ambten. Voor de implementatie van de modernisering van het secundair onderwijs pleit Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor een ingroeiperiode van twee à drie schooljaren bij de introductie van elk nieuw leerplan.

Voorbereiding op universiteit of hogeschool

Boeve pleit daarbij ook voor een blijvende aandacht voor algemene vorming, ook voor arbeidsmarktgerichte studierichtingen en voor een duidelijkere opsplitsing in de doorstroomfinaliteit tussen richtingen die voorbereiden op universitaire studies en andere die toeleiden naar de hogeschool.

De schooldirecteurs spelen volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen een grote rol in de onderwijscultuur en bij het beperken van planlast. ‘De schoolleider moet een uitdagend en waarderend personeelsbeleid kunnen uitbouwen, maar ook een soepele evaluatieprocedure kunnen hanteren bij personeelsleden die minder goed presteren’, zegt Lieven Boeve. Gezien de toenemende verantwoordelijkheden van een directeur is een significante en permanente loonspanning van minstens 35 procent tussen de schoolleider en diegene aan wie hij of zij leiding geeft, gepast. Ten slotte vraagt het onderwijsnetwerk de volgende Vlaamse Regering om het ambt van internaatbeheerder om te zetten in een directieambt met een verloning van een directeur uit het basisonderwijs.

Partner Content