De Lega, de andere regeringspartij, is voor het spoortraject (TAV), de vijfsterrenbeweging tegen. De Lega stelt dat het miljardenproject voor het doorkruisen van de Alpen, economische groei en nieuwe banen zal creëren. De MoVimento 5 Stelle beschouwt het als een verspilling van overheidsgeld en schadelijk voor het milieu. Tegen maandag zou Rome een beslissing moeten nemen, omdat dan de opdrachten van de Italiaans-Franse projectontwikkelaar Telt moeten worden uitgeschreven. Vrijdag had Telt een vertraging bij de aanbestedingstermijn van "een paar dagen of weken" aangekaart. Het geplande 270 kilometer lange spoortraject tussen Turijn en Lyon met een rond de 60 kilometer lange tunnel door de Alpen is al jaren gepland. De bouw is al deels begonnen. De kosten worden door het ministerie van Verkeer geschat op ongeveer 20 miljard euro. Het traject zou treinritten tussen belangrijke Europese steden als Milaan, Venetië, Barcelona, Lissabon en Parijs aanzienlijk bespoedigen en meer goederenverkeer op de sporen brengen. De aanhangers van de vijfsterrenbeweging blijven overwegend tegen het spoorproject gekant. De 'NEEN' is een kwestie van identiteit voor zijn beweging, zei de Napolitaanse Kamervoorzitter Roberto Fico. De Europese Commissie heeft onlangs nog eens het belang van het spoorproject voor Europa onderstreept en waarschuwde, dat bij verdere vertragingen het risico op de intrekking van EU-middelen toeneemt. Frankrijk staat achter het project. Minister van Verkeer Élisabeth Borne verklaarde dat Frankrijk "openstaat voor discussies tussen partners". (Belga)

De Lega, de andere regeringspartij, is voor het spoortraject (TAV), de vijfsterrenbeweging tegen. De Lega stelt dat het miljardenproject voor het doorkruisen van de Alpen, economische groei en nieuwe banen zal creëren. De MoVimento 5 Stelle beschouwt het als een verspilling van overheidsgeld en schadelijk voor het milieu. Tegen maandag zou Rome een beslissing moeten nemen, omdat dan de opdrachten van de Italiaans-Franse projectontwikkelaar Telt moeten worden uitgeschreven. Vrijdag had Telt een vertraging bij de aanbestedingstermijn van "een paar dagen of weken" aangekaart. Het geplande 270 kilometer lange spoortraject tussen Turijn en Lyon met een rond de 60 kilometer lange tunnel door de Alpen is al jaren gepland. De bouw is al deels begonnen. De kosten worden door het ministerie van Verkeer geschat op ongeveer 20 miljard euro. Het traject zou treinritten tussen belangrijke Europese steden als Milaan, Venetië, Barcelona, Lissabon en Parijs aanzienlijk bespoedigen en meer goederenverkeer op de sporen brengen. De aanhangers van de vijfsterrenbeweging blijven overwegend tegen het spoorproject gekant. De 'NEEN' is een kwestie van identiteit voor zijn beweging, zei de Napolitaanse Kamervoorzitter Roberto Fico. De Europese Commissie heeft onlangs nog eens het belang van het spoorproject voor Europa onderstreept en waarschuwde, dat bij verdere vertragingen het risico op de intrekking van EU-middelen toeneemt. Frankrijk staat achter het project. Minister van Verkeer Élisabeth Borne verklaarde dat Frankrijk "openstaat voor discussies tussen partners". (Belga)